onsdag 20. juli 2011

Blogganbefaling - forfatterbloggere

Forfatterbloggere.... altså forfattere som har gitt ut bøker, og som blogger jevnlig.

Mange forfattere har en hjemmeside hvor forfatterskapet blir presentert. Promotering av boka si er jo alltid lurt. Jeg har derimot plukket ut forfattere som har blogger der de blogger om bøker og litteratur og sier mer enn bare "Kjøp boka mi". Blogger jeg leser og koser meg med! Du kan klikke på navnene så kommer du til bloggene deres.

Thomas J.R. Martinsen
Thomas skrev boken "Du" som kom ut i 2010. Hans andre bok heter "Rekkehusblues" og kommer ut i januar 2012. Thomas blogger forøvrig om bøker han leser, blant annet om Jo Nesbøs "Gjenferd" og Murakamis "IQ84". Ja, så skriver han om hvordan det går med boken hans, hva anmelderne sier, og andre ting han opplever.

Pervoluto (bokbloggen) og Interscribo (skrivebloggen):
Randi Landmark har to blogger, og jeg følger dem begge. Randi har skrevet to bøker: "Vårløsning" (som jeg var så heldig å få lese) og "Lystløgneren". Nå forsøker hun å utgi sin tredje roman, men det er jammen ikke lett. Jeg synes Randi har skrevet en veldig fin førstebok, og kan gjerne tenke meg å lese mer av henne. Så dette er en beskjed til forlagene: GI UT BOKEN HENNES! Hva jeg synes om "Vårløsning" kan du lese mer om HER. Ellers liker jeg måten Randi blogger om andre bøker. Den er litt annerledes. Hun finner alt av skrivefeil og feil setningsoppbygning og forteller om det. Bloggene hennes anbefales.

Bokelskerinnen
Dette er en driftig dame som har en veldig gjennomført og flott blogg. Her finner du en drøss med anmeldelser, forfatterintervju, konkurranser, diskusjoner, intervju med forlag, kommende boklanseringer og mye mer. I tillegg skriver hun på sin andre serieroman.
Jeg tror de fleste har fått med seg denne bloggen, men i tilfelle du ikke visste om den så har du herved blitt tipset om at du må ta deg et besøk.

Tom Egeland
Dette er også en bokblogg det er verdt å få med seg. Tom Egeland er en anerkjent og bestselgende forfatter. Jeg har tidligere lest og blogget om to av bøkene hans: "Sirkelens ende" og "Fedrenes løgner"
(Klikk på titlene så kommer du til omtalene). Nå har Tom begynt å anmelde bøker, med terningkast og det hele. Spennende lesning! Hva bedre enn å få anbefalt ei krimbok av selveste Tom Egeland?!

Forfatterjomfru
Alias Elin Rise som nettopp har utgitt boken "Luremus".  Jeg har ikke lest boken, men hører hun har fått mange fine omtaler. Det jeg digger er den humoristiske og nydelige bloggen hennes. Her skriver hun om prosessen med å bli forfatter, fra de første spede forsøk, når boka blir antatt av selveste Cappelen Damm, hvordan det er å få navnet sitt på ei rumpe, og når terningkastene begynner å rulle inn. Hærlig!

Hvilke forfatterblogger leser du?

7 kommentarer:

  1. Tusen takk for flotte tips, Beatelill.

    Jeg trodde forresten at Bokelserinnen likte å være anonym mtp. hvem som skjuler seg bak bloggen, men det er mye mulig jeg tar feil altså :)

    SvarSlett
  2. Takk for fine tips! Det jeg synes er ekstra morsomt med bloggen til Elin Rise, er de søte og egentlig veldig talende illustrasjonene hennes :-)

    SvarSlett
  3. Mari: Takk for tipset ang anonymitet. Jeg er også usikker, så nå har jeg tatt bort linken til bokserien hennes.

    Siljeblomst: Ja de illustrasjonene er jo så flotte! Håper hun gir ut en bok en gang med slike tegninger, det tror jeg har blitt bra!

    SvarSlett
  4. Jepp, dette er fine blogger som jeg kikker innom jevnlig!

    SvarSlett
  5. @Mari: Jeg ønsket å være anonym da jeg startet å blogge, fordi jeg syntes det var skummelt å blottlegge meg gjennom en blogg under eget navn. Men jeg har kommet til at det er viktig at leserne av en blogg vet hvem som skriver den aktuelle bloggen, f.eks ift kildekritikk. Det gjør derfor ingenting om noen nevner navnet mitt i tilknytning til bloggen, det er bare koselig :)

    Tusen takk for link, Beate :)

    SvarSlett
  6. Jeg kom til å tenke på det fordi jeg husket at du nevnte det i forbindelse med at du vant en bok på bloggen min engang ;)

    SvarSlett
  7. Takk for gode tips! Her var det fleire bloggar eg ikkje kjenner til frå før av. Eg les Aina Basso sin blogg. Den synest eg er veldig fin.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails