torsdag 21. juli 2011

Boktema hos Anette; Min favorittbok på P




I ukens boktema hos Anette er det i dag bokstaven P som står for tur. Valget mitt sto mellom to bøker. Den ene boka leste jeg i fjor sommer, og synes den var veldig fin. Det var "PS: Jeg elsker deg" av Cecilia Ahern. Men den gikk ikke av med seieren i dag.

Jeg valgte heller denne boka som min favorittbok på P:

"Parfymen" av Patrick Süskind
Jean-Baptiste Grenouille blir født en het og stinkende julidag i 1738 i morens fiskebod i Paris. Den lille gutten blir offer for bisarre opplevelser og settes bort for å vokse opp under ekstremt harde kår. Tidlig skiller han seg ut og vekker mistro - han har ingen lukt! Til gjengjeld har han en fantastisk velutviklet luktesans. Hele livet orienterer han seg utelukkende etter nesa og blir verdens mest geniale parfymemaker. Romanen er en krønike der det groteske dominerer.

Det er flere år siden jeg leste boka, men den sitter ennå sterkt i minnet!
Anbefales!

4 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noen av disse to, men Parfymen hørtes veldig bra ut.

    SvarSlett
  2. "Parfymen" har jeg hørt om, men ikke lest. Skriver den opp på "vil lese"-lista så jeg ikke glemmer den!

    SvarSlett
  3. Jeg likte ikke denne noe særlig, men jeg tror forventningene mine var voldsomt høye. Helt grei, synes jeg.

    SvarSlett
  4. Det er absolutt ikke alle som liker "Parfymen". Noen mener den er motbydelig, mens andre savner og ønsker mer action. Men den er svært godt skrevet :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails