tirsdag 8. november 2011

Boktema hos Anette; Min favorittbok på Æ, Ø og Å


Siste runde med favorittbøker fra A til Å hos Anette, og da gjenstår bokstavene Æ, Ø og Å. Jaaada, kjempelett! (Ehm)

På bokstaven Ø vil jeg anbefale boka "Ønskebarn. Historier om barnløshet" av forfatter Kjersti Sandvik.

Kjersti blander sammen fakta om barnløshet med svært nære og til dels såre fortellinger om personer som har opplevd ønsket om å få barn og som måtte streve lenge med det. Boka tar opp emner som hvordan det oppleves å fortvilet forsøke å bli gravid uten å lykkes. Hvor langt strekker man seg da? Og hvordan lever man videre når ønsket om et eget barn ikke går i oppfyllelse, til tross for utallige forsøk med kunstig befrukting og flere hudre tusen kroner brukt opp?


Siste bokstav i alfabetet, og en av mine favorittbøker får avslutte lista:
Isabel Allende og hennes bok "Åndenes hus" er fabelaktig god lesning!

Det er nesten umulig å beskrive hva det handler om, for boka er veldig innholdsrik. Vi er i Cuba og følger en familie gjennom tykt og tynt fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til 1970-tallet og revolusjonen.

Det er også laget en veldig god film basert på boken, med stjernespillere som Mel Streep, Jeremy Irons, Winona Ryder og Glenn Close i noen av rollene. (Sjekk ut IMDB for mer info om filmen).




Aller sist: Her er den fulle oversikten over mine favorittbøker fra A til Å. Hvis du trykker på tittelen kommer du til det aktuelle blogginnlegget i serien.

A - "Alltid Alice" Lisa Genova
B - "Brødrene Løvehjerte" Astrid Lindgren
C - "Charlie og sjokoladefabrikken" Roald Dahl
D - "Da vinci-koden" Dan Brown og "Den uendelige historie" Michael Ende
E - "Ender`s game" Orson Scott Card
F - "Flukt" Tana French
G - "Gutten i graven ved siden av" Katarina Mazetti
H - "Hvordan helbrede en fanatiker" Amos Oz
I - "Innsirkling" Carl Frode Tiller
J - "Jenta som lekte med ilden" Stieg Larsson
K - "Kjøkkengudens kone" Amy Tan
L - "Lord of the flies" William Golding
M - "Mellom oss" Ruth Lillegraven
N - "Når jeg er hos deg" Linn Ullmann
O - "Ona fyr" Ingebrigt Steen-Jensen
P - "Parfymen" Patrick Süskind
Q
R - "Raija-serien" Bente Pedersen
S - "Snøbarnet" Eowyn Ivey
T - "Til musikken" Ketil Bjørnstad
U - "Under de dype skyggene av løvtunge trær" Kari F. Brænne
V - "Vidunderbarn" Roy Jacobsen
W - "Bildet av Dorian Gray" Oscar Wilde
X - "Xenocide" Orson Scott Card
Y - "Mamma og meningen med livet" Irving D. Yalom
Z
Æ
Ø - "Ønskebarn. Historier om barnløshet" Kjersti Sandvik
Å - "Åndenes hus" Isabel Allende

Det har vært morsomt og utfordrende å være med på dette prosjektet. Jeg har lest mange fine bøker! Dessverre var det 3 bokstaver jeg ikke fant bøker på (og to bokstaver jeg juksa litt på). Kanskje jeg skal gjøre noe med det?

Hva synes dere om lista mi?

1 kommentar:

  1. Hei!

    Dette var en så god ide at jeg bare MÅ stjele den fra deg! (Jeg skal legge ved en link til deg). Jeg har også vært med på Anettes boktema med en bok per bokstav, men har ikke tenkt å samle dem før jeg så innlegget ditt! Supersmart! :-)

    Klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails