torsdag 2. juni 2011

Boktema hos Anette; Min favorittbok på J og K


Boktema hos Anette er noe jeg forsøker å få med meg hver uke, men sist torsdag gikk jeg glipp av det. Derfor slår jeg to fluer i ett smekk og velger ut min favorittbok på bokstavene J og K.

Min favorittbok på J blir denne:
"Jenta som lekte med ilden
Stieg Larsson

Dette er andre bok i Millenium-trilogien, om journalisten Mikael Blomkvist og hackeren Lisbeth Salander. Her er det full fart og spenning. Mikael er en litt sær fyr, men har god peiling på å snuse opp forbrytere i verdensklasse, og Lisbeth er ei jente som har opplevd mye grusomt, men som vet å ta hevn ved de rette anledningene. Dette er en krim som fenget meg fra første side. Vil du lese disse bøkene så anbefaler jeg at du begynner med den første boka, "Menn som hater kvinner", og avslutter med siste bok; "Luftslottet som sprengtes". Gidder du ikke lese, så kan du alltids se filmene basert på bøkene, med den strålende Noomi Rapace og hunkebassen Michael Nyquist i hovedrollene.

Min favorittbok på bokstaven K er ei bok jeg leste for mange år siden, men der historien ennå sitter i meg. Ei fantastisk bok hvor vi blir med på reise til Kina på begynnelsen av 1900-tallet og frem til andre verdenskrig.

"Kjøkkengudens kone"
Amy Tan
Winnie, eller Weiwei, er datter av en rik kjøpmann, men blir sendt til slektninger på landet da moren rømmer, sannsynligvis med en revolusjonær elsker. Weiweis historie er fra en tid da kvinner kunne selges som varer og all makt og ære tilfalt menn. Hun får kjenne sorg og savn i et ekteskap med en tyrann, men bygger gradvis opp den kraften som må må til for å slåss seg fri.


Jeg lover at begge disse bøkene er virkelig verdt å lese!
 

4 kommentarer:

  1. Stieg Larsson skrev utrolig bra bøker, det er synd det ikke kommer flere av dem!
    Boken av Amy Tan har jeg ikke vært borti før, men jeg tror jeg har lest en annen av henne.

    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  2. Astridterese: Ja det er kjempesynd at han døde og at vi ikke vil få lese flere av hans fantastiske bøker. Nå er det ca 4 år siden sist jeg leste denne boka, og vurderer faktisk å lese de på nytt.

    Boka til Amy Tan er en av de sjeldne bøkene som jeg aldri kommer til å glemme, rett og slett fordi historien er så godt fortalt. God helg til deg også :)

    SvarSlett
  3. Jeg har lest begge disse bokene og syns de er helt knall begge to. Med andre ord; godt valg :)

    SvarSlett
  4. Millenium triologien har jeg sett som film, men ikke lest bøkene - veldig spennende og gode filmer!
    Amy Tan har jeg lest noen bøker av, men ikke denne du nevner her. Det må jeg gjøre noe med :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails