fredag 16. april 2010

Bildet av Dorian Gray

Tittel: Bildet av Dorian Gray
Originaltittel: The picture of Dorian Gray
Forfatter: Oscar Wilde
Første gang utgitt i 1891
Forlag i Norge: Gyldendal, 1959
Oversatt av Ragnar Kvam
Antall sider: 215




"Det er en av de store hemmeligheter i livet - å helbrede sjelen ved hjelp av sansene og sansene ved hjelp av sjelen" (side 25)

Det var en tilfeldighet som gjorde at jeg plukket med meg denne boka fra biblioteket. Forsiden tiltalte meg. Det var ikke før etter at jeg kom hjem at jeg oppdaget hva den handlet om, det slo meg at det kanskje ikke var tilfeldigheter at jeg hadde plukket med meg boka.

Hva handler boka om:
Den unge og meget vakre Dorian Gray får malt sitt portrett av den beundrende kunstneren Basil Hallward. Bildet er utenomjordisk vakkert, og Dorian rammes plutselig av en angst for å miste sin skjønnhet og ungdom. Han ønsker intenst at det kunne vært omvendt, at maleriet av ham kunne bære hans alderstegn og ikke ham selv. Dorian får sitt ønske oppfylt, og han lever et utsvevende liv uten at utseendet forandres. Men alle som kommer i hans nærhet, rammes av ulykke. Bildet gjemmer han på loftet, det er for grufullt til at noen andre skal kunne se det.

Min mening om boka:
Dette er ei bok som jeg synes har mange elementer i seg. Det kan være ei bok du leser for historien sin del, og legger den fra deg når den er ferdig, som om det var ei krimbok. Samtidig er det ei bok som kan spre glede og humor i tillegg til at den vekker tanker om livets mange nyanser.

Boken er jo skrevet for godt over hundre år siden av en meget omtalt og omdiskutert mann, men allikevel er jo problematikken mer aktuell nå enn noen gang, synes jeg. Skjønnhet er jo også i dag ansett som det store idealet. Har du skjønnheten i behold så når du langt i livet og nyter mange fordeler. Det er også mange som bruker både tid, krefter og penger på å bevare sitt utseende og sin ungdom, bare se på hvor mange som utfører ulike skjønnhetsoperasjoner osv. Men blir vi lykkeligere av den grunn?

"Han følte plutselig et voldsomt hat til sin egen skjønnhet, kastet speilet på gulvet og knuste det med foten. Det var hans skjønnhet som hadde ødelagt ham, den skjønnhet og ungdom som han hadde bedt så meget for. Men hadde det ikke vært for de to ting, kunne hans liv ha vært plettfritt. Hans skjønnhet hadde bare vært en maske, hans ungdom bare en spott mot ham selv" (Side 212)

Jeg likte historien veldig godt, og lot meg også sjarmere av den litt gammeldagse skrivemåten, de lange samtalene i viktorianske omgivelser, og de mange gode sitatene i boka. Oscar Wilde er jo verdenskjent for sine sitater, som er både humoristiske, provoserende og til tider svært treffende. Dette preget også boka. Her er link til ei side stappfull av Oscar Wilde sitater: Oscar Wilde, Siterte sitater.

Dette er jo også en svært mannsdominert bok, synes jeg, der kvinnene blir til kulisser som beskrives som tåpelige, dumme, naive, promiskuøse og skravlende. Samtidig lar jeg meg ikke provosere av disse beskrivelsene, jeg blir mer fascinert over hvordan verden kunne se ut på den tiden.

Mot slutten av boka synes jeg at tonen forandrer seg veldig, fra det muntre og litt sarkastiske, til det dystre og melankonske. Det passet forøvrig inn med resten av historien, så det gjør ingenting. Jeg ville bare påpeke at det er ikke bare humor og ironi som preger boka, men også et underliggende alvor.

20 kommentarer:

  1. Hei!

    Kjente ikke at jeg fikk så veldig lyst til å lese denne boka, men så har jeg da en bokstabel lengere enn lang som står og venter på meg.
    Ønsker deg en god helg i goværet vi har i nord nå :-)

    SvarSlett
  2. Nå fikk jeg lyst å lese denne boken om igjen. Kjøpte og leste den da jeg var på språkreise i Oxford, men det er seks år siden.

    Har ikke godt av å følge med på så mange bokblogger, får lyst til å lese altfor mange bøker.. men gøy er det allikevel :D

    SvarSlett
  3. For ett utrolig herlig cover på en glimrende bok:)

    SvarSlett
  4. Solgunn: God helg til deg også :)

    Labben: hehe, ja det er alltid et problem. Alt for mange fristende bøker, og alt for lite tid.

    Kristin: Ja, coveret er det jeg falt først for :)

    SvarSlett
  5. Av en eller annen grunn var denne boka min yndlingsbok da jeg var 16/17 år (sammen med Sagaen om Isfolket!). Jeg var romantikker på min hals og leste mye Wilde, Byron og den slags. Dorian Gray minner meg mye om myten om Narcissus fra gresk mytolog. Han som blir fortapt i speilbildet sitt.

    SvarSlett
  6. Jeg hadde ikke behøvd å lese omtalen en gang, forelsket meg straks i coveret! Herlig, denne skal jeg skaffe meg :)

    SvarSlett
  7. Kanskje jeg må prøve denne boka?
    Har holdt i boka flere ganger pga tiltalende cover, men så lagt boka tilbake i bokhylla på biblioteket...
    God helg Beatelill :-)

    SvarSlett
  8. Knirk: Ja jeg er helt enig med deg, det minner mye om Narcissus. Det var også litt morsomt å høre at du hadde to så forskjellige favorittbøker som tenåring. Jeg digga også "Sagaen om Isfolket" i tillegg til at jeg leste dikt av Robert Frost. En fin kombinasjon av lett og litt mer dybde :)

    Stine: Ja det er et nydelig cover :)

    Vibeke: Jeg skal levere den inn på mandag, så da er den ledig til deg :)

    SvarSlett
  9. Dette er ei av bøkene som skuffet meg. Men jeg hadde nok veldig høye forventninger til den. Helt grei bok, men jeg fikk ingen wow-opplevelse av den.

    SvarSlett
  10. Elin: Nei, det ga meg heller ingen wow-opplevelse. Men ei god bok allikevel :)

    SvarSlett
  11. Eg liker denne boka godt. Eg har til og med skrive ei oppgåve om ho ein gong, om det narsissistiske. Eg synest det er veldig fascinerande korleis Dorian Gray ser på seg sjølv og folk rundt seg.

    SvarSlett
  12. Bai: Ja, jeg ble også fascinert av måten han ser på seg selv, og ser jo klare paralleller til dagens samfunn hvor det er mye fokus på skjønnhet og det ytre.

    SvarSlett
  13. SV: Hvis jeg går glipp av en god bok ved å ikke lese Egeland så får jeg heller ta det på min egen kappe :)

    SvarSlett
  14. Dette er jo definitivt en bok de fleste kjenner tittelen til.. Selv må jeg innrømme at jeg alltid har vært litt nysgjerrig på den - men har aldri tatt meg tid til å finne ut av den.. Men, når jeg leser her hva den handler om, merker jeg egentlig ingen særlig dragning mot den.. Den forblir nok ulest for min del - til tross for en meget tiltalende tittel.

    SvarSlett
  15. Stine: Hehe, ingen press, altså :)

    Kasiopeiia: Ja det er egentlig veldig greit å velge bort noen bøker man ikke har lyst til å lese, for lese-lista kan bli ganske lang :)

    SvarSlett
  16. hei igjen, du har en godt organisert blogg som jeg kikker innom av og til for å få tips. jeg har opprettet min egen bokblogg nå (http://vibrasjoner.blogspot.com)som jeg håper du stikker innom. Min tidligere blogg http://trafikklogistikk.com rendyrkes for trafikksaker. Ha en fin dag.
    Knut B

    SvarSlett
  17. Knut: Takk for tipset :) Jeg la deg til i blogglista mi. Tror det var lurt av deg å lage en egen blogg for litteratur :)

    SvarSlett
  18. Flott omtale som gjorde at jeg fikk lyst til å lese :-) Og for et fint cover!

    SvarSlett
  19. Jorid: Takk :) Og ja, coveret er bare helt nydelig!

    SvarSlett
  20. Er coveret fra 1959-utgaven? Et engelsk ordtak sier "You can't judge a book by its cover". Kanskje ikke, men det betyr faktisk en del for de som skal kjøpe bøkene. Det er ikke noe mer irriterende enn å oppdage at en bok man ønsker seg har blitt utgitt med et utrolig stygte cover. Håper derfor at det fremdeles er mulig å få tak i boka på bildet, eller et lignende eksemplar.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails