onsdag 7. april 2010

Jeg har lest 45 av de beste bøkene

Jeg fikk lyst til å ta en oppsummering over hvilke bøker jeg har lest på lista over bokelskeres favorittbøker. Jeg har lest 45 av 210 bøker. Ikke så veldig mange, men det betyr jo bare at jeg ennå har mange bøker å glede meg til! Mine kommentarer om bøkene er i rødt.

"Haikerens guide til galaksen" Douglas Adams Kjempegod og svært humoristisk. Anbefales!
"Brødre i blodet" Ingvar Ambjørnsen Tredje bok i Elling-serien. Helt grei bok, men les heller 23-salen av samme forfatter. Den er meget god.
"Til musikken" Ketil Bjørnstad Min kandidat til denne lista og en av mine favorittbøker. HER har jeg skrevet om boka.
"Stormfulle høyder" Emily Brontè Heathcliff er jo en dust, men boka er en klassiker!
"Da-Vinci koden" Dan Brown Jeg lot meg rive med fra side 1 og digget boka! Dårlig språk, men uhyggelig spennende!
"Enders Game" Orson Scott Card Denne anbefalte jeg til lista. Sci-fi på sitt beste! HER har jeg skrevet om boka.
"Ti små negerbarn" Agatha Christie Dama er jo krimdronningen, og dette er definitivt hennes beste bok.
"Alkymisten" Paulo Coelho Veldig overdrevent "finn deg selv"- klisj, men også litt snodig og fin på samme tid.
"Veronica vil dø" Paulo Coelho Nei, ikke bra!
"Danny og den store fasanjakten" Roald Dahl Bra bok, men ikke den beste av Roald Dahl
"Heksene" Roald Dahl Jepp, denne likte jeg!
"Mathilda" Roald Dahl Veldig god!
"Oliver Twist" Charles Dickens God bok, lenge siden jeg leste denne
"Folket på Innhaug" Anne Karin Elstad Har lest det meste av denne forfatteren, veldig gode bøker!
"Den uendelige historie" Michael Ende Min absolutte favorittbok fra barndommen!
"Dagbok" Thomas Espedal Trodde først ikke jeg hadde lest denne, men det hadde jeg. En bok som ikke festet seg spesielt hos meg.
"En komikers oppvekst" Jonas Gardell Tja, middels bra.
"Lord of the flies" William Golding Gjorde sterkt inntrykk på meg i ungdommen!
"Sofies verden" Jostein Gaarder Veldig lettfortalt om filosofiske tema.
"Odysseen" Homer Hadde en periode da jeg var spesielt interessert i gresk myttologi og historie
"Drageløperen" Khaled Hosseini HER kan du lese hva jeg mente om boka. Drageløperen var den beste av disse to.
"Tusen strålende soler" Khaled Hosseini HER kan du lese hva jeg mente om boka.
"Vidunderbarn" Roy Jacobsen Fantastisk god bok! HER leser du hva jeg har skrevet om boka.
"Bienes hemmelige liv" Sue Monk Kidd Tja... så veldig bra var den ikke. Fine parti, men litt "satt" fortellerstil.
"Menn som hater kvinner" Stieg Larsson Ja jeg lot meg rive med!
"Narnia-bøkene" C.S. Lewis En ny verden åpnet seg for meg! Vekker gode barndomsminner.
"Brødrene Løvehjerte" Astrid Lindgren Min favoritt av Lindgren
"Pippi Langstrømpe" Astrid Lindgren Alle bøkene til Lindgren er jo flotte
"Ronja Røverdatter" Astrid Lindgren En annen Lindgren-favoritt.
"Elskede" Toni Morrison Vakkert, mystisk.
"Sangen om den røde rubin" Agnar Mykle Lest i min pure ungdom
"Av måneskinn gror det ingenting" Torborg Nedreaas Lest for mange år siden, men sitter ennå i minnet. Veldig god bok!
"Den tidsreisendes kvinne" Audrey Niffenegger Sånn midt på trèet om tidsreiser og kjærlighet. Les hva jeg mener om boka HER.
"Animal Farm" George Orwell Klassiker! En av de beste.
"Ut og stjele hester" Per Peterson Huff, her kjedet jeg meg!
"The catcher in the rye" J.D. Salinger Pubertetsangst. Lest i ungdomstiden, selvfølgelig.
"Sagaen om Isfolket" Margit Sandemo Første del av serien er knallbra, de siste bøkene er dårlig.
"Parfymen" Patrick Sûskind YES! Dette var ei god bok! Ikke for sarte sjeler!
"Ringenes herre" JRR Tolkien Ja jeg var en av de som leste boka lenge før filmene kom ut, og NEI du har ikke fått med deg hele historien bare med å se filmene!
"Anna Karenina" Lev Tolstoj Ja, denne er også en klassiker som atpåtil er god!
"Isslottet" Tarjei Vesaas Likte denne veldig godt
"Fuglane" Tarjei Vesaas Denne også
"Leaves of grass" Walt Whitman Lest mens jeg var utvekslingsstudent i USA. 
"Mrs. Dalloway" Virginia Woolf Denne er meget god. Må nok lese mer av denne dama.
"Vindens skygge" Carlos Ruiz Zafon Tja, en middels leseropplevelse.

I tillegg har jeg hentet inspirasjon til mange bøker jeg ønsker å lese! Her er det mange godbiter! Blant annet har jeg lyst til å lese disse:

"En halv gul sol" Chimamanda Ngozi Adichie
"Stolthet og fordom" Jane Austen Har jo sett filmene, men det er vel ikke det samme
"Fornuft og følelser" Jane Austen
"Ingen må vite" Aina Basso 
"Jane Eyre" Charlotte Brontè Har begynt på denne
"Tett inntil dagene" Mustafa Can Ligger i bokhylla mi og venter på meg
"Saman er ein mindre aleine" Anna Gavalda
"Victoria" Knut Hamsun
"Catch 22" Joseph Heller
"Det jeg elsket" Siri Hustvedt Holder på med en annen bok av samme forfatter, og det frister å lese mer av henne
"Med bind for øynene" Siri Hustvedt
"Jerusalem" Selma Lagerløf
"Drep ikke en sangfugl" Harper Lee
"Hundre års ensomhet" Gabriel Garcia Marques
"Veien" Cormac McCarthy
"Ballansekunst" Rohinton Mistry Har fått denne anbefalt av Solgunn, og hennes smak stoler jeg på!
"Utrenskning" Sofi Oksanen Ligger også og venter på meg
"1984" George Orwell Nesten flaut at jeg ikke har lest denne.
"Harry Potter serien" J.K. Rowling En gang når jeg er i humør
"Juleoratoriet" Gøran Tunstrøm
"Bølgene" Virginia Woolf
"Til fyret" Virginia Woolf
"Boktyven" Markus Zusak
"Kjærlighet" Hanne Ørstavik

4 kommentarer:

  1. Hei , jeg skriver særemne om ann kari elstad (julie)og herbjørg wassmo (dinas bok) så jeg lurte om du hadde noe forslag til prblemstilling? søkt litt på google og kom over bloggen din . hadde vært fint om du kunne svare så fort som mulig ...haster litt ! tusen takk på forhånd :)
    - Natasha

    SvarSlett
  2. Natasha: Jeg har ikke lest "Dinas bok", så tror ikke jeg er den rette til å hjelpe deg. Hva med å ta kontakt med det lokale biblioteket, kanskje de kan hjelpe?

    SvarSlett
  3. Hei Beatelill. Jeg vil gjerne samle favoritt sitater. Vil du hjelpe til å bidra?

    http://minbokhylle.blogspot.com/2010/04/utfordring-hva-er-ditt-favoritt-sitat.html

    SvarSlett
  4. Ja, er det ikke herlig å masse bøker å glede seg til?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails