lørdag 15. august 2009

Enders Game

Enders Game er skrevet av Orson Scott Card og er en science fiction bok med en spesiell vri. Vi er i fremtiden. Jordens befolkning er redde for trusselen fra alien "buggers", frykten gjelder om disse "buggersene" truer jordens eksistens. Andrew Wiggin, (kalt Ender av sin søster) en gutt på 6 år blir hentet til en moderne militærskole (battle school) hvor han må bruke all sin tid til å trene for å bli den beste krigeren av alle. Han er helt alene på skolen, hjemme har han en eldre bror som er meget ondskapsfull og en lillesøster som er alt for snill. På skolen blir han outsideren men samtidig en av de beste på skolen. Han dras mellom det gode og det onde i seg, og utsettes for mange brutale ting i løpet av årene på skolen. Vil han klare den ultimate testen?

Boken er skrevet i 1985 og har blitt kjent og anerkjent i løpet av disse årene. Jeg oppdaget boken for ca 2 år siden da jeg lå på ei strand i Tunisia og leste boken på engelsk. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen. Plottet virket ikke særlig spennende, og jeg oppfattet dette som en bok for tenåringsgutter, ikke for ei godt voksen dame. Jeg tok feil!

Jeg opplevde tidlig å bli dratt inn i lille Enders tanker og verden. Hans frykt og tanker om å være en liten, sårbar gutt alene i verden, som kjemper for livet. Jeg gråt for lille Ender der han ligger alene i senga på gutteleir, livredd for de andre og om han ville overleve. Senere jublet jeg over hans fremgang når han vinner "krigsspillene" og inntar lederposisjoner.

Hvordan kan man kjenne seg selv igjen i en liten gutt? Vel, O.S. Card skriver veldig godt! I tillegg beskriver han følelser som jeg tror alle kan gjenkjenne i seg selv; frykten for å være alene, ønsket om å gjøre suksess og klare noe stort, kampen mellom det gode og det vonde i seg selv. I tillegg tas andre emner opp.... hva skjer med mennesker når vi er truet med utryddelse? Hvem er fienden, den onde... er det "aliens" eller oss? Hva er verdt å ofre for en større helhet? Hva kan rettferdiggjøre å ta livet av et annet menneske? Det er mange moralske spørsmål som tas opp i boka.

Jeg må nevne at det finnes flere bøker om Andrew Wiggin som Ender, jeg har lest noen av disse. De er dessverre langt ifra så gode som den første, men de kan også være verdt å ta en kikk på, bl.a "Speaker for the dead", "Xenozide" og "Children of the mind".

Konklusjon:
Enders Game slo meg rett i hjertet og har blitt der siden da. Jeg mener dette er en av de beste bøkene jeg har lest i løpet av mitt liv, ikke minst takket være den sympatien og innlevelsen man har med hovedpersonen i boka. Uansett om du like science fiction eller ikke, så er dette en bok verdt å få med seg!



3 kommentarer:

  1. Så bra at du likte boken! Jeg har den liggende på lydbok, men har ikke lyttet til den enda.

    SvarSlett
  2. Dette er helt klart en genial bok, ja! Vil også på det sterkeste anbefale "Enders Shadow". Dette er en bok som går parallellt til handlingen i "Enders Game", men sett i fra karakteren "Bean" sitt ståsted.

    SvarSlett
  3. Ja, jeg har lenge hatt lyst til å lese shadow-serien, men har utsatt det fordi jeg har hørt litt forskjellig om serien. Jeg synes også at den siste boka i Ender-serien ikke var så veldig god, skuffende i forhold til den glimrende førsteboka, så det har ikke blitt til at jeg har startet med shadow-serien.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails