torsdag 11. august 2011

En grufull middag

Tittel: Middagen
Forfatter: Herman Koch
Originalspråk: Fra Nederland
Oversetter: Hedda Vormeland
Pax forlag, 2011
Antall sider: 298
Boken er lånt på biblioteket

Det er ikke ofte jeg leser bøker fra Nederland, men dette er ei bok som har stor suksess i mange land, ikke bare forfatterens hjemland. Jeg ble jo selvfølgelig nysgjerrig på hva som gjorde boka så populær.

Plottet høres ganske enkelt ut: Paul og kona hans Claire skal møte Pauls bror, presidentkandidaten Serge, til en middagsavtale, sammen med Serges kone Babette. Fortellerens jeg-person er Paul. Allerede før middagen kommer i stand, er Paul irritert over at Serge alltid får det som han vil, får oppmerksomhet, velger en rådyr restaurant, ja stort sett er Paul ikke så veldig positivt innstilt overfor sin bror. Men de må møtes og snakke om noe svært viktig; sine respektive sønner... som har begått en forferdelig handling. Hvordan skal de takle det sønnene deres ha gjort.

Boken er finurlig lagt opp i kapitler etterhvert som rettene kommer på bordet, fra Apertiff, via forrett, hovedrett, dessert, digestif og tips. Vi får beskrevet rettene i detalj, all overdådig luksus blir liksom litt komisk i alt det tragiske som rulles opp.

Jeg syns boka var godt leselig, til dels spennende, og med et par overraskende vendinger. Jeg er litt forundret over at boka har blitt så veldig populær, det klarer jeg ikke helt å se. Nettopp fordi det ikke er noen stor leseopplevelse, men helt greit. Det fine med boka er at vi blir utfordret i hva som er rett og galt, og en stund kan man bli narret til å være på parti med en som ikke eier moral, men gjør alt for å redde illusjonen om "en lykkelig familie". 

Jepp, jeg fattet meg i korthet denne gangen!

Rose-Marie har skrevet en grundig og fin omtale om boka, les gjerne den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails