mandag 14. mars 2011

Den hemmelige kokken

Tittel: Den hemmelige kokken
Forfatter: Mats-Eric Nilsson
Oversatt til norsk av Jan-Tore Egge
Originalspråk: Svensk
Spartacus forlag, 2008
Antall sider: 258

Vet du egentlig hva maten du spiser inneholder?

Denne boken ga meg iallefall flere tankevekkere i forhold til hva jeg putter i kroppen min! Det er skremmende lesning!

Boka kom først ut i Sverige for noen år siden, og der skapte den store debatter og resulterte i at flere matprodusenter endret på innholdet i flere matvarer. Så hva forteller egentlig Nilsson? Vel, han forteller at han har lest og studert innholdsdeklarasjonen til mange matvarer, og han har forsøkt å finne ut hva som gjemmer seg bak de merkelige og mystiske navnene. Han har også forsøkt å undersøke hvordan ulike matvarer tilvirkes. Er ting virkelig "som hjemmelaget"?

Jeg lover deg at du får deg en overraskelse eller tre hvis du leser boka! Det jeg ikke kan love deg er at du vil orke å spise alt du tidligere har spist uten å iallefall tenke deg to ganger om. For her avsløres det blant annet at den gode vaniljesmaken i for eksempel is og kjeks slettes ikke er vanilje men råttent tømmer. Pistasjeis inneholder ikke pistasjenøtter, men spinat. Fabrikkbakt brød inneholder ofte herdet fett og opptil 16 kjemikalier for at det skal oppleves som ferskt brød men allikevel holde seg "ferskt" i 10 dager. For ikke å snakke om butikkbakt brød som egentlig kan være brød som er laget for et år siden. Omfanget av juksing og triksing med fabrikkprodusert mat er helt hinnsides, det er nesten ikke til å tro!

Forfatteren hevder at tingenes tilstand mye skyldes matvareprodusentenes higen etter profitt. For det er mye billigere å ta skinkepålegg og fylle det med salt, vann, sukker, monosodiumglutamat og mange andre merkelige tilsetningsstoffer (for å gi litt smak til et kjøttstykke som bare har 80 prosent kjøtt igjen), enn å lage ekte vare basert på naturlige råvarer. Rema 1000 reklamerer med "bare lave priser". Er det virkelig det vi i norge vil ha? Vil vi ikke mye heller ha mat som er skikkelig laget, er næringsrik og smaker godt, uten fare for å bli syk?

Men hva skal man spise da? Rene, naturlige produkter. Helst produkter laget i nærområdet. Det forteller forfatteren mer om i sin neste bok "Ekte vare".
I boken finner man også en komplett oversikt over alle E-stoffene i mat, hva dette egentlig er og om det har uønskede bivirkninger. Denne skal jeg bruke neste gang jeg handler.

Her er link til en interessant artikkel fra Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2716687.ece

....og forresten så venter jeg ennå på matrevolusjonen i Norge!

3 kommentarer:

  1. Hei Beate :)
    Du har fått en award på bloggen min :)

    SvarSlett
  2. Jeg har også lest denne - skremmende! Jeg har helt holdt meg unna pølser siden jeg leste den..

    SvarSlett
  3. Stine: Tusen takk, det var kjempekoselig :)

    Janke: Ja det skjønner jeg godt at du har gjort etter å ha lest denne boken. Jeg klarer ikke tanken på annet smør enn bremykt, og posemat skal jeg herved avvikle!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails