torsdag 23. september 2010

Om å gi bort bøker i gave

Jeg er veldig glad i å kjøpe bøker. Ikke bare til meg selv, men også gjerne som gave til andre. Her om dagen fikk mamma denne boken i gave hos meg.

"Tyskerjentene" av Helle Aarnes

Dette er en rystende beretning om en mørk side av vår krigshistorie.De norske tyskerjentene var langt flere enn de fleste er klar over. Den offisielle norske krigshistorien forteller lite om vår behandling av disse kvinnene. De brøt ingen lov, men de valgte fiendens menn. Straffen var knallhard. Mange ble skamklippet av mobben. Langt flere ble utsatt for grove statlige overgrep. Her møter vi Else som ble internert og deportert til Tyskland, Gudrun som ble lobotomert, Therese som måtte gi bort datteren og Ellen som fikk barn hos naziorganisasjonen Lebensborn og deretter ansatt samme sted. Flere av de siste tidsvitnene forteller her sine historier for første gang. Det er krigshistorien vi aldri fikk høre.(Hentet fra baksiden av boka)



Til den 13 år gamle datteren i huset har jeg kjøpt denne boka. Forhåpentligvis kommer den i posten i morgen.

"Ever - for alltid" av Alyson Noêl

Etter at familien hennes er drept i en forferdelig ulykke, oppdager seksten år gamle Ever Bloom at hun kan se auraen til folk, lese tankene deres og kjenne hele livshistorien deres bare ved å ta på dem. Hun gjør alt hun kan for å unngå kontakt med andre mennesker og holde tilbake sine evner, og blir stemplet som en raring på den nye skolen sin. Men alt blir forandret når hun møter Damen Auguste. Han er vakker, eksotisk og rik. Og han er den eneste som kan roe ned alt bråket og energien i hodet hennes, med en magi som er så intens at hun føler at han kan se rett inn i sjelen hennes. Ever dras dypere og dypere inn i hans lokkende verden av hemmeligheter og mystikk. Hun står igjen med flere spørsmål enn svar. Og hun aner ikke hvem hun egentlig er - eller hva det er. Det eneste hun vet sikkert, er at hun er i ferd med å forelske seg dypt og hemningsløst i ham. (Omtale fra forlaget)

Den 15 år gamle sønnen i huset har fått denne boka hos meg.

"Generasjon facebook, eller: Da alle skulle bli noe med media" av Jon Niklas Rønning

Komiker Jon Niklas Rønning - kjent fra parodiduoen Bye & Rønning på NRK - debuterer i bokform med et satirisk skråblikk på dagens virtuelle ungdomskultur. Han drøfter sin egen generasjons trang til å lage kitschy kortfilmer og jobbe i hippe reklamebyråer. Hvorfor vokste det plutselig fram en generasjon av bloggere, kjendisstylister og glamourmodeller? Kan frislippet av kabel-tv, McDonalds-restauranter, mobiltelefoner og internett ha sørget for at vi ble en generasjon med så mange valgmuligheter at vi aldri klarer å velge? Det er blitt mimret for mye om 1980-årene. Det er på tide å rette blikket mot dem som vokste opp på 90-tallet - å fortelle historien om Generasjon Facebook (Omtale fra forlaget)




Jeg har handlet flere bøker til meg selv, men ei bok jeg gleder meg ekstra til er denne:

"3.096 days" av Natascha Kampusch

Her er det ikke annet å si enn at Natascha forteller hele sin historie om da hun ble kidnappet av Prikopl og om årene i fangenskap. Jeg har sett flere intervju med denne jenta, og jeg er full av beundring for hvor sterk og spesiell hun er!



Liker du å gi bort bøker i gave?

9 kommentarer:

  1. Jeg elsker å gi bort bøker i gave! Jeg pleier sjelden å gi bort bøker jeg ikke har lest selv, men noen ganger kan jeg ikke la være. Og nå nærmer jula seg og julegavene blir harde og firkanta i år også :)

    SvarSlett
  2. Forresten så kan jeg nesten ikke vente med å høre din vurdering av Kampusch sin bok!! Jeg har ikke lest den selv, men den er en julegave-kandidat.

    SvarSlett
  3. Vib: Ja jeg kommer helt sikkert til å blogge om Kampusch-boka så snart jeg er ferdig å lese den.

    SvarSlett
  4. Ja! Bøker er en fin gave. Stort spenn, mange muligheter og man finner definitivt noe som vil falle i smak, uansett hvem man gir gave til. Boken du nevnte først kan jeg selv tenke å ønske meg i gave, det er i alle fall et uhyrlig spennende tema!

    SvarSlett
  5. Bøker er en fantastisk fin gave både å få og gi! Når man har alt og egentlig ikke ønsker seg noe spesielt, vil en bok for en bokelsker alltid være svært spennende!

    Jeg gir sjelden bort bøker jeg ikke har lest selv. Og når jeg har funnet en favoritt, kan jeg gjerne gi den samme boka bort - igjen og igjen (selvsagt vurdert opp mot om mottakeren vil være den rette til å like den).

    SvarSlett
  6. Faktisk foretrekker jeg å ikke få bøker i gave. Jeg kjøper helst ikke bøker heller. Grunnen er at jeg rett og slett ikke har plass. Hvis noen gir meg bøker må de faktisk nesten regne med at det blir en bookcrossing-bok når den er lest. ;)

    SvarSlett
  7. Jeg ser an mottakeren. Det er for meg ikke noe poeng i å gi bort bøker til folk som ikke leser, da kjøper jeg heller noe annet jeg tror de kommer til å like - evt gavekort. Men jeg kjøper gjerne til folk jeg tror kommer til å få noe ut av den. Kjæresten min prakker jeg for eksempel mange bøker på, og det er alltid hyggelig å oppdage at han sitter med nesa godt i ei bok jeg har gitt han.

    Ellers foretrekker jeg aller helst at folk følger litt "guidelines" når de skal kjøpe bøker til meg. Om jeg for eksempel får chick-lit er det stor sannsynlighet for at jeg ikke kommer til å lese den - i allefall ikke så lenge jeg har andre alternativer. Derfor er jeg flink til å hinte folk i riktig retning. ;)

    SvarSlett
  8. Jeg liker å gi bort bøker, til folk som jeg vet liker å lese og setter pris på å få en bok. Selv er jeg glad i å få kokebøker :-)

    SvarSlett
  9. Kasiopeiia: Ja den første boka måtte jeg smuglese før jeg ga den bort til mamma. Vi er begge veldig imponerte over boka! Anbefales!

    Rose-Marie: ja det er jo en fordel å ha lest boka selv slik at man vet om det er bra eller ikke, men noen ganger liker jeg å gi bort bøker jeg selv ikke har lest. Da håper jeg jo på at mottakeren liker boka, hvis ikke kan de jo gi boka videre til noen som de tror vil sette pris på den.

    Elin: Ja det skjønner jeg. Det er jo ikke alle som liker å få bøker i gave, og de forsøker jeg ikke å gi bøker til heller. Men det gjør jo heller ingenting å gi bøker videre som man selv har fått. Da sprer man jo glede til flere :)

    Julie: Ja helt enig, man må se an mottakeren. Jeg bruker nesten aldri å få bøker i gave, så jeg liker faktisk å motta all slags bøker :)

    Vibeke: Ja kokebøker er jo en flott ting å gi bort :) God julegave-ide! Den skal jeg notere meg.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails