lørdag 1. mai 2010

Don`t judge a book by its cover

Det har gått ganske trått med lesingen en god stund nå. Det skyldes nok at jeg har mange andre ting å tenke på for tiden, blant annet funderinger over hva jeg skal bli når jeg blir stor (blir man noen gang for gammel til å fundere over slike ting?).

Når jeg har det slik fungerer det ikke så godt å lese bøker som ikke er hundre prosent fengende. Derfor har jeg bestemt meg for å avbryte ei bok jeg har strevd lenge med, og som ikke har innfridd mine forventninger. Det er boka "Aldri alene" av Lori Lansens. Den fikk jeg gratis tilsendt etter å ha meldt min interesse for boka på siden bokelskere. Forlaget (Juritzen) delte tilsammen ut 50 bøker.

Tittel: Aldri alene
Originaltittel: The girls
Forfatter: Lori Lansens
Utgitt: 2005
Norsk utgave: Juritzen forlag, 2010 (13. april) 
Antall sider: 403

Dette sier forlaget om boka:
Rose er 29 år og har aldri tilbrakt et minutt borte fra sin tvillingsøster Ruby. Hun har aldri gått en tur alene eller hatt en privat samtale. Likevel har hun aldri sett sin søster i øynene. I ALDRI ALENE forteller Rose om hvordan søskenkjærligheten kan overvinne alt. Om hvordan drømmer kan gi kraft så det umulige blir mulig. Rose og Ruby er siamesiske tvillinger, men dette er ikke en problematisk roman om å være annerledes. Dette er en fortelling om samhold, vilje og jakten på kjærlighet. Vi skal ikke røpe de mange overraskende vendingene romanen tar, men vi lover en historie som vil gi deg et varmt hjerte.

Her kan du lese om hva noen av de andre som mottok boka mener:
http://bokelskere.no/tekst/24408/

Hvorfor jeg avbrøt boka:
Da jeg hadde lest ca 130 sider så valgte jeg å legge bort boka og heller lese noe annet. Som sagt tidligere har tankene mine vært mange andre steder i det siste, så jeg har kanskje vært litt urettferdig mot boka når jeg valgte å gi den opp. Jeg tror nok dette er ei bok mange andre vil like, og responsen har jo vært bra hittil. Men dessverre så fenget den ikke meg. Kanskje jeg hadde helt andre forventninger til historien, som ikke ble innfridd.

Jeg har alltid vært fasinert av tvillinger. Det er ikke bare en yrkesskade etter å ha lest mye psykologilitteratur og -forskning (tvilling-studier er utrolig interessante!), men det er også en undring og kanskje en lengsel etter å finne ut hvordan det vil være å ha en person som er så lik deg selv, ha en person som man er så nært knyttet til, å se på et annet menneske og samtidig kunne se en kopi av seg selv.

Derfor var det med begeistring jeg startet å lese "Aldri alene", bare for å oppdage at det ikke var ei bok om likheter men om ulikheter, om fysiske skavanker og en nærhet som gjorde meg irritert. I tillegg vekslet vi på å få høre fra de to søstrene, men denne vekslingen opplevde jeg ikke som god. Historien ble oppstykket og rar. Jeg har dessverre ikke tålmodighet for slikt, og valgte derfor å finne meg ei annen bok. Livet er for kort til å lese middels dårlige bøker, synes jeg!

...men bokomslaget var jo veldig fint, da.

16 kommentarer:

  1. Det sier jeg meg hjertens enig i! Jeg legger uten blussel vekk bøker jeg ikke klarer å etablere et forhold til i løpet av noen titalls sider. Men det er rart hvordan bøker treffer oss på forskjellige måter. Jeg har aldri klart å lese ut Johan Borgens Lillelord, til tross for flere forsøk og en absolutt forkjærlighet for Borgen. "Noe" i den boka (1. bind i trilogien) butter så innmari imot. Men det er sikkert ti år siden jeg prøvde sist, og nå ble jeg inspirert til å gi den en ny sjanse.

    SvarSlett
  2. Ooops! Det var ikke meningen å breie meg på bloggen din under tittelen "Bloggdirektøren" - som er signaturen min på min egen blogg. Navnet kom automatisk opp, og jeg var for rask :-)

    SvarSlett
  3. Jeg har veldige vanskeligheter med å legge bort bøker selv om de butter imot, - med lydbøker er det noe annet. Hvis jeg ikke er "inne" i historien etter en halv time så legger jeg den bort.

    Men rett skal være rett (jeg måtte tenke litt), jeg legger jo bort bøker hele tiden. Hvis jeg begynner å lese og så oppdager jeg at akkurat nå så passer ikke denne boka, da legge jeg den bort, men jeg tar den ofte frem igjen etter en stund. -

    SvarSlett
  4. Jeg har også veldig vanskelig for å avslutte bøker jeg ikke liker, men jeg ser at det er nødvendig. Det skal jo gi meg noe, og føler jeg ingenting når jeg leser så har det kanskje ingen hensikt å lese videre.

    Jeg ser at du interesserer deg for tvillinger, jeg tenkte jeg skulle anbefale en tvilling-bok som jeg likte veldig godt: "Her fearful symmetry" av Audrey Niffenegger. Boka er akkurat oversatt til norsk, men jeg vil anbefale deg å lese den på originalspråket.

    Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvarSlett
  5. Karibol: hehe, det gjør ingenting at du bomma på navnet.

    Solgunn: Jeg kan også starte på ei bok, legge den bort en stund, for så å fortsette å lese etter en stund. Men noen bøker blir aldri tatt opp igjen, og jeg mistenker sterkt at denne boka vil lide en slik skjebne :)

    Teskjekjerringa: Takk for anbefalingen. Ja, jeg har faktisk veldig lyst til å lese den boka.

    SvarSlett
  6. Hm...jeg har denne stående i hylla. Vi får se. Det er flere som har gitt uttrykk for at opplevelsen ikke har vært helt på topp.

    SvarSlett
  7. Knirk: Ja, boka har fått blandede tilbakemeldinger. Jeg ble ikke videre imponert, for å si det slik. Tror ikke du går glipp av så mye hvis du utsetter å lese den litt til :)

    SvarSlett
  8. Jeg elsker å lese bøker, jeg må lese litt hver kveld før jeg sovner. Jeg er veldig avhengig av bøker he he. Jeg har ikke lest den boka kanskje jeg skal prøve den. Blir i hvert fall ikke enda har en tendens til å kjøpe alt for mange bøker om gangen så har bokhylla full av bøker jeg bør lese før jeg kjøper meg noen flere bøker:) Fin blogg forresten:)

    SvarSlett
  9. Elin: hehe, ja kjenner meg igjen i det du sier. Bokhylla mi er også full av bøker jeg vil lese, men det hender stadig at jeg kjøper flere bøker eller er innom biblioteket og henter en godbit eller to.

    SvarSlett
  10. Jeg har særlig vanskelig for å legge bort bøker av forfattere jeg egentlig er veldg glad i, og det er jo veldig dumt. Det er kanskje bare naturlig at man ikke liker alt en masseproduserende forfatter skriver, og i stedet for å innse at dette ikke er noe for meg, tvinger jeg meg gjennom og lager en unødvendig negativ opplevelse av det, som etterpå har en tendens til å gjøre meg mer negativ til det som i utgangspunktet var en av favorittforfatterne mine. Nå som jeg tenker over det, ser jeg at jeg har gjort det der mange ganger..

    Hm, jeg tror jeg nettopp brukte bloggen din til å få økt selvinnsikt. Bra tema!

    SvarSlett
  11. Christine: Så flott at jeg kunne bidra til økt selvinnsikt, selv om det var en meget beskjeden innsats fra min side :)

    Jeg har egentlig ikke så veldig store problemer med å avslutte ei bok, bortsett fra at nysgjerrigheten min irriterer seg over alt den ikke fikk vite :) Men jeg er en utålmodig sjel som ikke gidder å kaste bort tiden på dårlige bøker!

    SvarSlett
  12. Veldig fint omslag, noe som i seg selv er nok til at jeg får lyst til å lese en bok (og som har ført til ganske mange bomkjøp...). Har hørt litt ymse om denne boken, men jeg er i alle fall blitt nysgjerrig på den.

    SvarSlett
  13. Jorid: Ja jeg likte også omslaget veldig godt, men det viser jo bare at man ikke bør velge bok etter hvor godt man liker omslaget :)

    SvarSlett
  14. Hmm.. Det er visst ikke alltid det går som man tror det skal gå nei.. Men, det høres i teorien ut som en spennende bok da!?
    Flott cover ja!

    SvarSlett
  15. Jeg vil gi et boktips om ei bok som omhandler tvillinger. Den heter Tvillingene av Tessa De Loo. Har ikke lest boka. Men falt pladask når jeg lest hva handlet om. Så derfor ligger høyt opp på leselista mi.

    SvarSlett
  16. Askeladden: Tusen takk for tipset, den skal jeg sjekke ut.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails