søndag 13. desember 2009

Som en kompassnål som peker mot nord vil en manns anklagende finger alltid finne en kvinne.

 "Tusen strålende soler" er bok nummer 2 fra suksessforfatteren Khaled Hosseini. Da jeg leste hans første bok "Drageløperen" ble jeg både rystet og sterkt berørt. Gikk det an å overgå denne boka?  Neppe, tenkte jeg. Denne boka skildrer kvinners forhold i Afghanistan, fra 60-tallet og opp til vår tid. Maryam er født i 1959 og Laila i 1978. Maryam blir brutalt sviktet av foreldrene sine og blir som 15 åring bortgiftet til en 30 år eldre mann. Han er en brutal mann som ikke er nådig med sin kone. 20 år senere kommer Laila inn i huset, og skjebnen er ikke mer nådig med henne. Hosseini beskriver et samfunn som er veldig fjernt fra trygge omgivelser i vesten; undertrykking av kvinner, krig, bombing, brutalitet, men også vennskap, håp, kultur, mat og tradisjoner. Rammen rundt historien oppleves som veldig realistisk. Historien i seg selv er brutal. Så brutal at jeg måtte ha lesepause på flere uker. Midtveis i boka klarte jeg ikke å forholde meg til alt det tragiske og urettferdige som hendte kvinnene. Men jeg plukket opp boka igjen, og etter å ha lest den ferdig er jeg glad for at jeg ikke ga den opp.

For nettopp dette var jeg i ferd med å gjøre, gi opp boka. Første del av historien var for såvidt spennende og gripende, men jeg syntes lesinga gikk tregt. Språket var greit, men ikke noen litterære høyder. Først da jeg hadde kommet cirka midtveis i boka så ble det fengende, men derifra og utover var jeg som klistra til boka! Flere ganger undret jeg meg: hvordan beholder man motet etter å ha gjennomgått så mye grusomt i livet? Hvordan kommer man seg videre og ikke gir opp? Noen ganger syntes jeg det ble litt i overkant forferdelig alt det som skjedde med hovedpersonene, og kanskje hadde nok forfatteren tjent på å tone skjebnene ned et par hakk. Uansett, det er min mening.

Boka var ikke like god som "Drageløperen", men den var absolutt ikke dårlig. En veldig god bok, tidvis svært fengende skrevet, flotte og realistiske skildringer fra et krigsherjet og kvinnefiendtlig Afghanistan.... og ikke minst er dette en bok som sjokkerer og ryster. Anbefales!

"Lær deg dette en gang for alle, og lær det grundig, min kjære datter: Som en kompassnål som peker mot nord vil en manns anklagende finger alltid finne en kvinne. Alltid. Husk det, Mariam." Og: "Det er kun én, én eneste ferdighet en kvinne som du og jeg trenger i livet... Bare én ferdighet. Og det er dette: tahamul . Utholdenhet."

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med din vurdering av boka :) Håper det kommer flere bøker fra Hosseini.

    SvarSlett
  2. Helt enig. Håper han skriver flere bøker :) Han er flink til å skildre en verden som er fremmed for mange.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails