onsdag 30. desember 2009

"Fasandreperne" kommer snart til en bokhandel nær deg

Aschehoug forlag sendte meg denne boken rett før jul. Jeg har tidligere anmeldt DENNE boka som samme forlag har sendt meg. Jussi Adler-Olsen hadde jeg hørt om tidligere, men ikke lest noen av bøkene hans. Denne boka har heller ikke kommet ut i Norge, men det planlegges visst en lansering i løpet av januar. Da er det jo sikkert kjekt å la noen bokbloggere få lese boka, og kanskje skape litt omtale og blest omkring lanseringen. "Fasandreperne" er såvidt jeg skjønner, en bestselger i Danmark. Det at en bok er populær i et land trenger forsåvidt ikke å bety at den blir populær i andre land, så det er jo spennende å se om denne boka vil slå like godt an her i Norge.

Handingen i boka:
Dette er bok 2 i serien om etterforskeren Carl Mørk i avdeling Q, som er spesialenheten for etterforskning av drap osv. Carl og hans assistent Assad får en sak i fanget som virker å være oppklart for lenge siden. I 1987 blir et ungt søskenpar funnet myrdet. Mistanken rettes mot en ungdomsgjeng fra en kostskole i nærheten. Denne gjengen består av 5 gutter og ei jente. Det er imidlertid ikke nok bevis mot gjengen. Etter 9 år melder imidlertid den ene i gjengen seg selv for politiet og tilstår drapet. Han sitter ennå inne i fengsel. Hvorfor skal de da oppta saken når den er avgjort? Vel, nye ting dukker opp og etterhvert som Carl Mørk og assistenten hans nøster opp ting, så blir det klart at det kan være flere som i dag er samfunnstopper som har sluppet unna med drap på samvittigheten. I tillegg virker det som om en rekke andre overfall, og etterhvert flere drap, kan skyldes samme gjeng.

Hvem er så denne gjengen? Den ene sitter i dag i fengsel, en døde i en jaktulykke for noen år siden etter å ha skutt seg selv i foten, de tre andre mennene lever velstående liv med luksus og gode kontakter blandt andre velstående mennesker i Danmark. Den siste, jenta, Kimmie lever på gata og har gått i dekning. Det viser seg at Kimmie sitter på hemmeligheter som kan avsløre hele gjengen og alt det brutale de har gjort. Selvfølgelig gjør de tre maktpersonene i gjengen alt for å oppspore sin tidligere venninne slik at hun ikke kan skade dem.

Min mening om boka:
Først og fremst synes jeg det var litt merkelig å få avslørt gjerningsmennene helt i begynnelsen av historien. Det minnet meg nesten litt om Columbo, den serien som gikk på 70- og 80-tallet hvor vi først fikk se hvem som var drapsmannen og hvordan drapet var begått, for deretter å se detektiven i aksjon og hvordan han etterforsket for å finne frem til løsningen. Altså, vi (leserne og titterne) får servert svaret før detektiven. Vel, jeg likte serien Columbo, men jeg var usikker på om jeg ville like denne boka.

Det viste seg at boka var god, med en historie som drev fremover slik at jeg bare "måtte" lese et kapittel til... og et til... og et til. Den inneholdt mye ondskap og gru, slik at man ikke ville tro at mennesker kunne være så ondskapsfulle. Samtidig var det fascinerende. De tre maktmennene fra kostskolegjengen vises som nesten ensidig slemme og grusomme, mens Kimmie får man sympati for. Men er det rett? Er det slik at Kimmie er et offer selv om hun bor på gata? Det dukker også opp flere drap, sjalusi, narkotika, vodtekt, dyremishandling og andre grufulle ting.

Hovedpersonen i boka, etterforsker Carl Mørk, blir jeg ikke helt klok på. Jeg får inntrykk av en sliten, gretten mann som egentlig ikke er noe spesielt smart eller dyktig. Det er heller ingen god beskrivelse av hvordan han ser ut, og først langt ut i boka får man vite om hans familiesituasjon. Jeg fikk ikke helt tak på mannen, følte jeg. Kanskje er det fordi jeg ikke har lest den første boka, kanskje presenteres han bedre der? Ikke vet jeg.

Jeg var også litt usikker på oversettelsen. Originalspråket er dansk, og det synes jeg skinner gjennom i oversettelsen også. Både måten setningene er bygget opp, og enkeltord som er danske gjør at jeg ikke får det helt til å flyte på godt norsk. Vi sier for eksempel ikke "tøs" i norge.

Alt i alt er dette en god og underholdende bok, men jeg savner nok litt mer dybde i de ulike karakterene i boka. Det blir mye action, blod og grusomheter, og lite troverdig til tider. Men det er min mening. Boka fungerer som lett underholdning, og av og til er det akkurat det man trenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails