lørdag 15. august 2009

Norges første bokbloggturnè

Norges første bokbloggturnè er nå i gang her i bloggverden. Dette synes jeg er et spennende tiltak! Hver dag mellom 3. og 18 august legger en blogger ut en anmeldelse av boka "Hvis jeg blir" av Gayle Forman. Her kan du lese litt om denne bloggturnèen som er startet av Cappelen Damm forlag. Her er linken til bloggen som startet bloggturnèen, og der kan du bla deg gjennom alle som anmelder boka.

Dette tiltaket er jo markedsføring, men samtidig synes jeg det er et flott initiativ! Jeg tror dette vil inspirere flere til å lese bøker, gode og spennende bøker, og det er jo flott! Det er også spennende å lese hva ulike personer sier om samme bok, er alle enige i at denne boka er bra?

Hva handler boka om:
«Bare hør etter,» sier Adam med en stemme som lyder som granatsplinter. Nå åpner jeg øynene helt opp. Jeg setter meg opp så godt jeg kan. Og jeg hører etter. «Bli,» sier han.
Valg. Det er så mange vanskelige valg å ta. Mia på 17 er usikker. Skal hun virkelig tørre å satse på musikken – selv om det betyr at hun må reise fra kjæresten, familien og vennene? I løpet av ett skjebnesvangert øyeblikk er valgmulighetene borte. De forsvinner idet bilen Mia og familien hennes sitter i kolliderer. Bare ett valg gjenstår. Det viktigste av dem alle.

Dette er hva noen av blogganmelderene sier:

"Så langt har jeg aldri lest en bok som er helt slik som Hvis jeg blir. Etter en bilulykke må Mia ta et vanskelig valg, jeg må innrømme at jeg var sikker på hva valget dreide seg om. Etterhvert ble det klart for meg at jeg tok helt feil, ingenting er bedre enn når man tror man vet hva som skjer men så klarer forfatteren å overraske deg. Hva er vi villig til å ofre for at de vi elsker skal ha det bra? Jeg satt som på nagler gjennom hele boken fordi jeg aldri følte meg sikker på hvordan det hele kom til å ende. Denne boken handler om kjærlighet, vennskap og det at livet faktisk kan være ganske smertefullt avogtil." (http://gronneskoger.blogspot.com/)

"Boken er veldig lettlest og jeg tror det er mange unge som får glede av denne. Den inneholder ikke bare hverdagslige trivialiteter, men tar også opp en del viktige spørsmål som ikke er hverdagskost, men som jeg tror mange kan lure på i ny og ne. Slik får boken en substans som gjør at den også kan fenge de som ikke er barn/tenåringer lenger også." (http://stinema.blogspot.com)

"Jeg likte Hvis jeg blir utrolig godt. Den er rørende (les: jeg grein), og tar opp en problemstilling de færreste av oss noen gang vil møte.(...) Jeg synes handlingen ble drevet fint fremover, avslutningen var akkurat så perfekt som jeg hadde håpet på, og hele boken var rett og slett fin. Det er uten tvil en ungdomsroman, men jeg er sikker på at mamma eller mormor ville blitt akkurat like rørt som jeg ble." (http://niina.wordpress.com)


Jeg har ikke lest boka selv, men har anbefalt den til min 12 år gamle stedatter. Tror hun kommer til å like den!

2 kommentarer:

  1. Ja, det er helt klart viktig å lære seg å like bøker tidlig, og jeg tror denne kan være midt i blinken for en 12-åring. Vinneren trekkes i morgen, så følg med ;)

    SvarSlett
  2. Jeg følger spent med på trekningen :) Husker forresten selv at jeg elsket bøker fra i 10-12 års alderen, og det har gitt meg mange flotte opplevelser :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails