lørdag 26. juni 2010

"Sex and the City" latina style

Tittel: Buena Sucia
Forfatter: Alica Valdes-Rodriguez
Oversatt av Hilde Sophie Plau
Juritzen forlag, 2010
Antall sider: 379

Denne boka har jeg fått hos Juritzen forlag, så herved er dere advart om at jeg kan ha blitt påvirket av donasjonen, hehe. Vel, egentlig ingen stor fare for det, i og med at jeg ikke var særlig blid i min omtale av forrige bok jeg fikk fra samme forlag. Vel, jeg forsøker å være ærlig når jeg blogger om bøker, og det akter jeg å være denne gangen også.

 Det er en måned siden jeg skrev et blogginnlegg sist, og det er IKKE fordi denne boka har vært kjedelig å lese. Dette er en såkalt chic-lit bok (jeg liker forøvrig ikke denne kategoriseringen og benevnelsen!). Jeg har ikke lest så mange chic-lit bøker til å kunne bedømme hva som er bra og hva som er dårlig, men jeg kan jo si at denne boka likte jeg uansett sjanger!

I beskrivelsen av boka fra forlaget høres dette ut som en lett og sukkersøt feel-good roman om 6 latinajenter som elsker shopping og har problemer med å finne den rette mannen, ikke så ulikt serien "Sex og singelliv".  Boka beskrives som humoristisk og frekk. Vel, dette er nok dypere stoff enn som så. Boka er riktignok skrevet på en humoristisk og lettlest måte, med flere latinske ord og uttrykk, men i tillegg rommer den mye alvor. Konemishandling, bulimi, homoseksualitet og andre seriøse tema blir tatt opp. I tillegg rommer boka ting som kvinner overalt i verden kan kjenne seg igjen i, slik som det å tørre å leve og ta sjanser i livet, og betydningen av et vennskap.

Jeg synes dette var en veldig god sommer-roman, og jeg var litt lei meg da boka plutselig var slutt. Jeg følte jeg hadde blitt kjent med disse jentene og likte de veldig godt, og hadde egentlig ikke lyst til å ta farvel. Men etter knappe 400 sider var det over, dessverre. Den var som sagt både lettlest, underholdende, jeg kunne kjenne meg igjen i flere ting som de ulike karakterene opplevde, og den inneholdt både spenning og følelser. Ja, en god blanding som kan være topp å ligge i sola å lese nå i sommer.

Noe negativt om boka? Vel, det er jo stort sett happy endings i boka for alle, og det ble vel kanskje litt vel sukkersøtt på slutten. Men det er egentlig ikke noe stort minus. Jeg har også lest at andre bloggere mener det er for mange latinske uttrykk i boka, men det plaget ikke meg. Jeg synes det ga boka en fin vinkling og et tettere forhold til personene. 

Denne boka kunne jeg godt se for meg bli spilt inn som en film eller en serie. Jeg tror det hadde blitt en knallsuksess. Ikke bare fordi dette minner om serien "Sex og singelliv" men fordi at denne boka er litt mer seriøs der "Sex og singelliv" er mer overfladisk. I tillegg har jeg allerede sett for meg vakre Jennifer Hudson spille eksotiske Usnavys (selv om Jennifer strengt tatt ikke er latina).

Her er forresten hjemmesiden til forfatteren:
http://www.alisavaldesrodriguez.com/

10 kommentarer:

  1. Flott anmeldelse og endelig var du tilbake :-)

    SvarSlett
  2. Flott å lese nye bokanmeldelser fra deg igjen :-)

    SvarSlett
  3. flott å se deg tilbake beate :) høres ut som en bok man kan kose seg med i sommerværet! :)

    SvarSlett
  4. Fint å lese en anmeldelse av deg igjen :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk :) Det har som sagt vært en hektisk periode de siste månedene, og da har dessverre både lesingen og bloggingen blitt sterkt forsømt. Det er iallefall godt å være tilbake når man har så hyggelige medbloggere som dere :)

    SvarSlett
  6. Hei :) Jeg heter Margrethe, og blogger selv om bøker. Jeg har ikke vært inne på din blogg før, men jeg er imponert. Du får formidlet budskapet på en veldig enkel og fin måte. :)

    SvarSlett
  7. Margrethe: Tusen takk :) Alltid hyggelig med nye lesere og gode tilbakemeldinger. Jeg har vært innom bloggen din, og liker selv å oppdage nye bokblogger. Fint at du gjorde meg oppmerksom på den!

    SvarSlett
  8. Denne boken har jeg aldri hørt om. Jeg er heller ingen fan av chic-lit, men det høres ut som boka har noe å si. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  9. Fint at du er tilbake igjen, Beate! Du skriver knakende gode bokomtaler! Denne siste boka du har anmeldt, har jeg stått og holdt i nokså nylig, men bare omslaget fikk alle fordommer til å dukke opp i meg. Lettvint, kiosklitteratur etc. kom opp på netthinnen. Men etter å ha lest din bokomtale, har du klart å overbevise meg om det motsatte. Det blir som da jeg leste Kluuns "Kvinne går til lege - mann går på by´n", som var en bok med atskillig mer dybde enn man skulle tro. ;-)

    SvarSlett
  10. Koselig at du er tilbake igjen in action, Beate! Du skriver kjempeflotte bokomtaler! Denne boka sto jeg og holdt i her om dagen, men smussomslaget fikk de fleste fordommene mine til å blomstre. Mon tro om ikke dette var kiosklitteratur? Din anmeldelse har overbevist meg om det motsatte! Det blir som den opplevelsen jeg hadde med Kluuns "Kvinne går til lege - mann går på by´n". Jeg trodde det var en lettvekter, men endte opp med å bli veldig positivt overrasket fordi boka absolutt hadde dybde. ;-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails