søndag 5. september 2010

Bokelskeres 73 favorittbøker

I forbindelse med mitt 1 års jubileum som bokblogger så ønsket jeg å redusere lista over bokelskeres favorittbøker (som per tiden er på 210 bøker).

Nå har jeg fått inn ca 25 personer som har stemt frem de beste av de beste, og her er den ferdige lista. Målet var å redusere lista til 50 bøker, men det ble litt mer. 

Så, her er lista....

Topp 3 (med 5 stemmer hver):

"Stolthet og fordom" Jane Austen
"Harry Potter serien" J.K. Rowling
"Ringenes herre" JRR Tolkien 




Her er topp 10 (inkludert topp 3):

"Jane Eyre" Charlotte Brontè (4 stemmer)
"Stormfulle høyder" Emily Brontè (3 stemmer)
"Den uendelige historie" Michael Ende (3 stemmer)
"Gifttreet" Barbara Kingsolver (3 stemmer)
"Brødrene Løvehjerte" Astrid Lindgren (3 stemmer)
"Beatles" Lars Saabye Christensen (3 stemmer)
"Isslottet" Tarjei Vesaas (3 stemmer)


25 bøker fikk 2 stemmer hver:

"Haikerens guide til galaksen" av Douglas Adams
"Bestialitetens historie" av Jens Bjørneboe 
”Mesteren og Margarita" Mikhail Bulgakov 
"Alkymisten" Paulo Coelho
"Dødslekene" Suzanne Collins 
"Matilda" Roald Dahl
”Forbrytelse og straff" Fjodor M. Dostojevski 
"Saman er ein mindre aleine" Anna Gavalda
"Lord of the flies" William Golding 
“Catch22” Joseph Heller 
“Tusen strålende soler” Khaled Hosseini
"De elendige" Victor Hugo 
"The stand" Stephen King 
"Menn som hater kvinner" Stieg Larsson
"Drep ikke en sangfugl" Harper Lee 
"Hundre års ensomhet" Gabriel Garcia Marques 
"Trekkoppfuglen" Haruki Murakami 
"Mengele Zoo" Gert Nygårdshaug
"Utrenskning" Sofi Oksanen
"Animal Farm" George Orwell 
"Alberte-bøkene" Cora Sandel
"Sagaen om Isfolket" Margit Sandemo 
"En by som Alice" Nevil Shute
"Miraklene i Santo Fico" D.L. Smith
"Parfymen" Patrick Sûskind

 Og disse 38 bøkene fikk en stemme hver:
"En halv gul sol" Chimamanda Ngozi Adichie
"Til musikken" Ketil Bjørnstad
"Da-Vinci koden" Dan Brown
"Enders Game" Orson Scott Card
"Veien" Cormac McCarthy
"Ville svaner" Jung Chang
"Pike med perleøredobb" Tracy Chevalier
"Veronica vil dø" Paulo Coelho
"The heart of Darkness" av Joseph Conrad
“Oliver Twist” Charles Dickens
"Greven av Monte Christo" av Alexander Dumas
"The lover" Marguerite Duras
"Rosens navn" Umberto Eco
“Kongen på Fyllinga” Tristan Egolf
”Folket på Innhaug" Anne Karin Elstad
"Ekstremt høyt og utrolig nært" Jonathan Safran Foer
"Elskede Poona" Karin Fossum
"American Gods" av Neil Gaiman
"Pan" Knut Hamsun
"High Fidelity" Nick Hornby
"Det jeg elsket" Siri Hustvedt
"Hotel New Hampshire" John Irving
"Vidunderbarn" Roy Jacobsen
"Bienes hemmelige liv" Sue Monk Kidd
"Tilværelsens uutholdelige letthet" Milan Kundera
"Narnia-bøkene" C.S. Lewis
"Pippi Langstrømpe" Astrid Lindgren
"Balansekunst" Rohinton Mistry
"Populærmusikk fra Vittula" Mikael Niemi
"Den tidsreisendes kvinne" Audrey Niffenegger
"1984" George Orwell
"Vi kallar honom Anna" - Peter Pohl
"Parringslek" Norman Rush
"The catcher in the rye" J.D. Salinger
"Den trettende fortellingen" Diane Setterfield
"Frankenstein" Mary Shelley
"The secret history" Donna Tarrt
"Tora trilogien" Herbjørg Wassmo

Tilsammen er det 73 bøker på den reviderte lista over bokelskeres favorittbøker. 

Hvor mange av disse har du lest?
Er dine favorittbøker på lista, eller savner du noen?
 

6 kommentarer:

  1. T. Ajtmatov er ein forfattar som burde ha vore på lista. Titlar som: Og dagen varer lenger enn et århundre, Djasmilja, Den hvite dampbåten. Fantastiske!

    SvarSlett
  2. Veldig fin liste - jeg liker godt topp 10, og topp 25! Og det var mange bøker jeg ikke har lest her - så skal nok ta en nærmere titt på liste etterhvert =D
    Hadde store planer om å bidra med mine topp 5 - men du er ikke den eneste som har mye å gjøre for tiden, så det datt ut av hodet...
    Får vente til du ferier 2 årsdag! =)

    SvarSlett
  3. Aud Venke: Takk for tipset :) Ja det er jo mange flere bøker enn disse 73 som er gode.

    Oda: hehe, ja skjønner hvordan du har det. Det kan jo hende at det blir en ny runde med noe lignende som dette før det har gått 2 år. Som du sikkert har skjønt så liker jeg lister og kåringer :)

    SvarSlett
  4. Veldig fin liste, jeg fant mange av mine favoritter der! Og når vi først snakker om favoritter :-) Jeg har en liten utfordring til deg inne på bloggen min. Ta den hvis du ønsker :)
    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  5. Synes det er flott at du lager sånne lister :) Og gratulerer til alle vinnerne.

    SvarSlett
  6. Astridterese: Jeg skal sjekke ut bloggen din :)

    Bokelskerinnen: Jeg tror jeg har en aldri så liten listefetisj, hehe.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails