søndag 21. februar 2010

Litt om meg på en søndagskveld

Denne har jeg kopiert fra Bokdama, en flott bokblogg som er verdt et besøk. Syntes denne var fin og sier litt om meg og mitt forhold til bøker og blogging.

Kopier den gjerne videre til din blogg, eller svar på denne i kommentarfeltet hos meg.

Som leser er jeg: Nysgjerrig og en tanke utålmodig. Jeg ønsker å vite alt som står i boka med en eneste gang, og har ofte flere bøker som jeg blar i samtidig.

Som blogger er jeg: Relativt fersk som bokblogger, men ganske erfaren i bloggverden (har skrevet blogg i 3 år). Ellers liker jeg veldig godt at andre leser og kommenterer det jeg har skrevet.

Sist leste bok: Hvis jeg ikke teller med lydbøker, så var sist leste bok "Noen vet" av Trude Teige. En ganske bra krim.
 
Sist kjøpte bok/bøker: "Utrenskning" av Sofi Oksanen og "Hold tett" av Harlan Coben. Jeg gleder meg masse til å lese begge bøkene, og har ikke lest noe tidligere av disse forfatterene.
 
Favorittkrimforfatter: Karin Alvtegen, ei svensk dame som skriver meget gode psykologiske thrillere. Disse bøkene anbefaler jeg! HER kan du lese i min blogg om bøkene hennes.
 
Jeg leser alt av: Normalt har jeg ingen favorittforfatter, og forsøker å variere hva og hvem jeg leser. Men disse forfatterene har jeg lest mange bøker av: overnevnte Karin Alvtegen, Orson Scott Card, Dan Brown, Astrid Lindgren og Michael Ende.
 
Jeg leser helst ikke (genre/forfatter): Egentlig leser jeg det meste, men jeg er ikke så veldig fan av Morgan Kane og andre western-serier.
 
I hylla for faglitteratur leter jeg etter: Det blir gjerne noe innen psykologi og psykisk helse, eller noe innen kommunikasjon.
 
I tillegg til norsk leser jeg gjerne: Engelsk. Andre språk har jeg ikke dristet meg til å lese.
 
Øverst i min å-lese-stabel ligger akkurat nå: Det er så mange bøker jeg vil ha lest. Men tror jeg blir å starte med "Hypnotisøren" av Lars Kepler.
 
Øverst på min bok-ønkeliste akkurat nå: Det er mange bøker jeg ønsker å lese, du kan jo sjekke ut ønskelisten min på Bokelskere. Men aller mest ønsker jeg å finne den boka som snur oppned på min verden og får meg til å tenke annerledes og se verden i et helt nytt lys. Kravstor, jeg? Neida :D
 
På antikvariater leter jeg etter: Det hadde vært morsomt å dra på antikvariat, men her oppe i Finnmark ser jeg lite til slikt. Det jeg ønsker meg er forresten en gammel skinnstol og en globus.

6 kommentarer:

  1. Gøy å få vite litt mer om deg :) Jeg har fylt ut samme lista på min blogg, også kopiert fra Bokdama. God mandag!

    SvarSlett
  2. Beatelill: Grunnen til at så mange leser den er kanskje fordi det er såpass lettlest underholdning med en stor dose kjærlighet og humor. Og grunnen til at det er mange som ser ned på sjangeren er kanskje nettopp fordi det er såpass enkle (og gjerne litt overdrevne i mange tilfeller) historier og enkelt språk. I motsetning til bøker i andre sjangere finner jeg sjelden noen setninger som jeg føler er verdt å sitere i bokanmeldelsene. Men dette er definitivt en sjanger du bør prøve fordi den er underholdende og bøkene kan slukes i løpet av kort tid. Passer veldig godt når man ikke ønsker å lese litt tyngre bøker, som f.eks. når man ligger på stranda, når man sitter på buss/fly/tog, eller når man bare vil ha en dose lykkelig historie.
    Skal jeg anbefale en forfatter så må det bli Marian Keyes, og bøkene Er du der ute?, Vannmelonen eller Rachels ferie. Eller så har jeg også veldig sansen for Emily Giffin (først og fremst Til odel og eie og oppfølgeren I tykt og tynt). Grunnen til at jeg trekker frem disse fremfor Sophie Kinsella (Shopoholiker-serien) og Cecelia Ahern (PS, I love you) er fordi jeg synes dette er chick-lit-romaner med litt mer realistisk innhold og ikke bare en søt kjærlighetssuppe.
    Men det finnes tonnevis med chick-lit bøker, så man må bare prøve seg litt frem - som med all annen litteratur :)
    Kanskje finner du noen tips her.

    SvarSlett
  3. Det er så hyggelig at det er fler som svarer! Veldig hyggelig å bli bedre kjent med deg:-).

    SvarSlett
  4. Stine Marie: Tusen takk for flott svar! Jeg har jo hørt mye om Maian Keyes, og nå har jeg veldig lyst til å lese noe av henne :) Det var også hjelpsomt med linken til chic lit books, takk :)

    Jeg har tidligere lest litt bokserier kjøpt i kiosk som adspredelse til de litt mer "tyngre" bøkene. Det har vært greit å lese, men jeg klarer liksom ikke å henge med på så lange serier, og jeg liker heller ikke å lese om 1700 og 1800 -tallet. Da høres chic lit bøker ut som noe for meg :)

    SvarSlett
  5. Chic-lit er deilig som avslapning. Jeg har tidligere lest 4-5 bøker av marian keyes, og det er kjempemorsomme og underholdende bøker. Ikke bøker man har tatovert inn i hjertet etterpå akkurat, men god underholdning:) Lista di var kul! Koperer litt av deg jeg da :)

    SvarSlett
  6. Takk for fin lykketipskommentar. Jeg tenker nok at du er ei dame som er flink til å skape mye lykke i hverdagen din, men her kommer et lite lykketips (som lovet), rett før jeg legger meg:)

    Lykketips 20:
    Let frem en gammel bok du en gang hadde stor glede av. Tenk på hvem i din omgangskrets som kan like boka like godt som deg! Skriv en personlig hilsen i boka, og gi den til denne personen som en overaskelsesgave.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails