onsdag 2. september 2009

Disse ønsker jeg å lese

Her er noen av bøkene jeg har veldig lyst til å lese i høst:

"Alltid Alice" av Lisa Genova handler om det å få alzheimers i ung alder.

Forlagets omtale:
Alice Howland er femti år og jobber som professor ved Harvard universitet. Hun er en anerkjent forsker og foredragsholder, er lykkelig gift, og har tre vellykkede voksne barn. Men Alice har begynt å glemme ting på en foruroligende måte. Ord blir borte for henne, hun glemmer stadig avtaler og skjønner ikke sine egne huskelapper. En dag går hun seg bort bare et par kvartaler hjemmefra. Først avfeier hun det hele med overgangsalder og stress på jobben. Så får hun stilt diagnosen: tidlig Alzheimers sykdom. Alltid Alice er en gripende, vakker og jordnær roman om hvordan det er å leve med Alzheimer - om hvordan det er å sakte, men uunngåelig miste minnene om alt og alle man har vært glad i.

"Bare vanlig vann" av Kajsa Ingemarson

Forlagets omtale:
En treffsikker, humoristisk og underholdende skildring av medaljens bakside -- og en kvinnes jakt på lykken. Stella Friberg har tilsynelatende alt en kvinne kan drømme om: en fantastisk og fremgangsrik karriere som forfatter, eksklusiv leilighet på beste Östermalm i Stockholm, en garderobe fylt med de mest eksklusive designerklær, en sjarmerende kjæreste, en frekk sportsbil og egen hest. Stellas bøker om Franciska Falke, en ung og selvstendig privatdetektiv i 1800-tallets Stockholm, er en suksess både i Sverige og i utlandet. Nå skal den tiende og siste boken i serien skrives. Men medaljen har en bakside. Stellas liv er ikke den dansen på roser som det kan se ut som. Hverdagen hennes rommer også utroskap, forfølgelser, svik, skandaler og ensomhet. Dessuten har hun en lekkasje på badet som håndverkeren Johnny må tette. Men er han også den som kan fylle det stadig større tomrommet i livet hennes?

"La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson.

Fra bokomslaget

En mørk og kald vinterkveld kommer Veronika, en ung forfatter, til et avsidesliggende hus i en liten by i Sverige. Hun er på jakt etter ensomheten og stillheten for å skrive ferdig en bok og for å komme over en stor sorg. Hennes ankomst registreres i stillhet fra nabohuset over veien. Der bor Astrid, en gammel kvinne som på folkemunne kalles Heksen. Astrid lever stort sett bak husets beskyttende vegger. Ingen vet at hun ruger på mørke familiehemmeligheter og en personlig tragedie der inne. I løpet av våren nærmer de to kvinnene seg hverandre. Et uventet og uvanlig vennskap vokser frem - et vennskap som kommer til å forandre de to kvinnenes liv.


Har du lest noen av disse bøkene?
Hva syns du om de?

8 kommentarer:

  1. Jeg har ikke lest noen av disse, men jeg er litt nysgjerrig på Bare vanlig vann. Jeg leste om den her om dagen og den høres egentlig ganske bra ut.Forøvrig så sier de som har lest Linda Olsson sine bøker at de er svært gode.

    SvarSlett
  2. Karin: Ja jeg har også hørt at de som har lest noen av bøkene til Linda Olsson er veldig begeistret. Blir spennende :)

    SvarSlett
  3. Jeg har hørt Linda Olsson sin "La meg synge deg stille sanger". Jeg likte den ikke! Syntes den var spekulativ og det er virkelig ingen som snakker slik de to hovedpersonene snakker til hverandre....Men jeg hørte den som lydbok, og det er mange som mener at det er derfor jeg er så negativ til dama....jeg vet ikke helt, men jeg likte det altså ikke!

    SvarSlett
  4. Jeg har lest Linda Olsson og likte den godt :-)

    SvarSlett
  5. Solgunn og Jorid: Ja tenk så forskjellig kan man oppfatte samme bok. Kanskje det blir som med forfatteren P. Coelho; enten elsker man det han skriver, eller så blir man kvalm :D

    SvarSlett
  6. Jeg tar med meg tipset om Alltid Alice, for det høres ut som en bok for meg.
    Jeg har ikke lest La meg synge deg stille sanger (men jeg har den i bokhylla), men jeg har lest Taushetens konsekvenser og synes det var en grei bok.

    SvarSlett
  7. Hei igjen!
    Har du lest "La meg synge deg stille sanger" enda?
    Hvis ikke, kjøp kleenex! Masse kleenex :)
    Boka er helt nydelig, for meg er dette en av de bøkene som forandret måten jeg tenker på andre mennesker på!

    SvarSlett
  8. Nei jeg har ikke lest den ennå, men har skaffa den. Tenkte det ble fin lesning i juleferien :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails