søndag 4. september 2011

Jeg har oppdaget Jo Nesbø!

Okei, jeg innrømmer at jeg er litt treg av meg. Mens nesten hele Norge har lest Jo Nesbø og trykket ham til sitt bryst, så har jeg stått på mitt og tenkt at dette bare er enda en kjedelig krim jeg ikke gidder å lese. Vel, ved en tilfeldighet begynte jeg å lese "Sorgenfri" i sommer, og siden da har jeg ikke lest annet enn Jo Nesbø! .... (og litt vitenskapsfilosofi, men det er mest pliktlesing).

Tittel: Sorgenfri
Bok nummer 4 i serien om Harry Hole
Forfatter: Jo Nesbø
Sjanger: Krim
Aschehoug forlag, 2003
Antall sider: 378

Handlingen:
Romanen åpner med et usedvanelig brutalt bankran som ender i et drap. En filialsjef i Oslo-banken får 25 sekunder på å tømme minibanken. Han bruker seks sekunder for mye, og en ansatt, Stine Grette, blir drept. Det blir satt på store ressurser for å finne ut av ranet/drapet, blant annet med to uavhengige etterforskningsgrupper. Harry leder den ene gruppen sammen med den nyutdannede Beate Lønn. Tidlig i etterforskningen blir han lokket hjem til en gammel flamme, den mystiske og forførende Anna. Den kvelden får Harry en «blackout», tilsynelatende etter for mye å drikke, og når det ikke kunne bli verre, så blir Anna funnet død i sengen.

Dette var mitt første møte med Harry Hole, og da var det kanskje ikke så lurt å begynne på bok nummer 4 i serien på hittil 9 bøker. Men det var sommerferie, og jeg var bortreist. Jeg plukket opp denne boka helt tilfeldig, og tenkte at det ville bli ei grei tidtrøye på late sommerdager. Det endte med at jeg satt oppe til langt på natt fordi jeg "bare-må-lese-ett-kapittel-til-før-jeg-legger-meg".

Til tross for at jeg hoppet på toget i fart, og midtveis i reisen, så var det en virkelig fornøyelig reise! Jeg bestemte meg raskt for at jeg må lese hele Harry Hole-serien. Jeg må vel gå så langt som å si at jeg herved erklærer meg selv som Jo Nesbø-fan!

Jeg falt fullstendig for måten Nesbø skriver; det er rått, poetisk, spennende, utfordrende, originalt, humoristisk og totalt oppslukende! Nå forstår jeg hvorfor "alle" i Norge (og snart resten av verden) digger Jo Nesbø!

... en liten digresjon: Jeg liker at Jo Nesbø liker navnet mitt! Beate brukes både i denne boka, og han har skrevet en sang om Beate.

19 kommentarer:

  1. Du er ikke treig - eller, da er vi ihvertfall minst to treige! :D Og jeg begynte også midt i... Ikke så farlig, for bøkene står jo for seg selv, egentlig.
    Vant Gjenferd på lesemaratonet vårt, men så fort den kom i hus forsvant den ut dørene. Pappa'n min var på besøk og så at jeg nettopp var startet på en annen bok, og vips - så var den lånt bort. Sist jeg hørte om boka så var den på låns hos broder'n. Ikke så farlig. Den kommer med tiden :D
    Det er herlig å lese Jo Nesbø innimellom alt det engelske jeg pløyer meg igjennom. Det er HERLIG at "vi" også har gode krimforfattere!
    Og i morra er det manda' - tjohei :D

    SvarSlett
  2. Gratulerer, Beate - glad for å høre at du har kommet i gang med Nesbø! Jeg slet også med å få taket på det han skrev, og det skyldes nok at de to første bøkene om Harry Hole ikke er så gode som resten. Jeg begynte med Marekors (den femte boka), og så løsnet det.:)

    SvarSlett
  3. I høst er mitt leseprosjekt Jo Nesbø. "Alle" andre har tydeligvis falt for bøkene hans, så er vel verdt å sjekke ut, selv om jeg i utgangspunktet er litt lei av krimsjangeren.

    SvarSlett
  4. Jeg henger enda lengre etter og har så langt ikke lest ei eneste, men det kommer og jeg vet det blir bra -)

    SvarSlett
  5. Velkommen inn i rekken av Nesbø-lovers!

    SvarSlett
  6. Velkommen etter, Beate! Gøy å høre at du falt pladask:-) Enig med Randi i at de to første bøkene er mindre gode enn resten, så jeg tror det var lurt å begynne med en av de andre. Min favoritt er fortsatt Rødstrupe, men egentlig liker jeg dem alle.

    SvarSlett
  7. Velkommen etter :-) Jeg var også litt treig og leste Snømannen først, før jeg begynte på eneren.Er enig med Randi og Line i at Flaggermusmannen og Kakkerlakkene ikke er de beste, men ellers er jeg stor fan :-)

    SvarSlett
  8. Jeg har også planer om å lese Jo Nesbø for å se om jeg liker han. Men siden jeg vil lese krim kronologisk så vil jeg begynne med den første og deretter følge bøkene kronlogisk selv om det er frittstående.

    SvarSlett
  9. Ja!! Så bra, og gled deg til bøkene som du nå kan kose deg med i månedene fremover :-)

    SvarSlett
  10. Bedre sent enn aldri. Og så utrolig mange überbra bøker du har å se fram til nå! Nesten så jeg er bittelitt misunnelig ;-)

    SvarSlett
  11. Ser at flere nevner at de første to bøkene i serien ikke er like gode, så da er jeg egentlig veldig glad for at jeg begynte midt i :) Har nesten lest ferdig "Kakerlakkene" og er enig i at de to første ikke er like gode, men fortsatt er han veldig talentfull :) Gleder meg veldig til å leser mer Harry Hole!

    SvarSlett
  12. Sorgenfri synes jeg er en av de beste bøkene i serien. Har enda til gode å lese de to siste, men sparer de til en tid hvor jeg trenger litt dytt i lesegleden og leselysten :)

    SvarSlett
  13. Blir litt glad av å lese kommentarene og se at jeg ikke er alene igjen om å ikke ha lest Jo Nesbø :)

    SvarSlett
  14. Så bra! :-) Jeg oppdaget Nesbø fordi jeg lånte med meg noen bøker til mannen min og i mangel av noe annet begynte jeg også å lese dem. Nå er jeg ihuga Nesbø fan. Eller kansje det er riktigere å si Harry Hole fan :-)

    SvarSlett
  15. Jeg oppdaget Nesbø som krimforfatter via mamma. Sjelden jeg faller for krim, men Nesbø kan virkelig skrive. ;)

    SvarSlett
  16. Jeg liker Snømannen og Marekors, Rødstrupe var så som så, hatet Flaggermusmannen. Så selv om jeg liker noen så er bøkene hans veldig ustabile og jeg har ikke falt helt pladask for bøkene hans. Jeg syns han er litt oppskrytt. Blir fort lei av oppstyret hver gang han kommer ut med en ny bok. Så nei, jeg er dessverre ingen fan. Sikkert bare jeg som er sær... :)

    SvarSlett
  17. Jeg er også en stor Harry Hole fan og har slukt bøkene. Jeg trodde nesten ikke jeg skulle holde ut mens jeg ventet på Gjenferd :-)

    I dag har jeg lest det flotte interjuvet av deg! Så bra svart! Jeg ser at Line kommenterer at du var blant de første som kommenterte på hennes blogg og jeg tror også du var blant de første som kommenterte på min blogg. Det vil si at du hjalp meg ut i bloggverdenen og det er jeg takknemlig for! Klem!

    SvarSlett
  18. Så bra at du endelig oppdaget Nesbøs verden, det går bare ikke an å ikke like den!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails