søndag 16. august 2009

Da Vinci koden for kvinner?

Etter at Da Vinci koden ble umåtelig populær og gikk som en farsott verden rundt, så dukket det opp en haug med bøker om samme tema. Det var mange som ville sole seg i glansen av Dan Browns populære teorier. Hans teorier var igjen basert på ei bok som het hellig blod, hellig gral.
Her kan du få en liten oversikt over noen av denne type bøker hvis du er interessert i å lese om såkalte "bibelforskende spenningsromaner".

"Den som skal komme" er en av disse etterkommerene.

Forlaget skriver om denne boka:
En triller. En åndelig reise. En revolusjonerende oppdagelse.
Den som skal komme.
Når journalisten Maureen Paschal begynner å innhente bakgrunnsstoff til sin nye bok om berømte kvinner gjennom tidene, har hun ingen anelse om hvilke konsekvenser det får - også for henne selv. Av en eller annen grunn fører tilfeldighetene henne stadig tilbake til mysteriene rundt Maria Magdalena. Hun kommer i kontakt med okkulte kulturer i Sørvest-Frankrike, der den gamle profetien om Den som skal komme får konsekvenser for henne selv og bringer godt gjemte familiehemmeligheter for en dag.
En verdifull samling skrifter skal ligge gjemt i fjellene i de franske Pyreneene, og mytene sier de skal stamme fra Maria Magdalena, som forteller sin versjon om sitt forhold til Jesus og hva som skjedde med ham. Maureens nysgjerrighet er tent, og hun prøver å finne ut av hva som er myte og hva som er virkelighet.
Var Maria gift med Jesus? Fikk de etterkommere? Lever noen av dem i dag?
Det hele begynner med at forskeren Maureen er i ferd med å skrive en bok om historiens misforståtte kvinneskjebner, og mens hun er på reise i Det hellige land, får hun en åpenbaring av Maria Magdalena. Maureen blir kjent med mennesker som leder henne til Syd-Frankrike, der hun kommer i kontakt med lederen for en hemmelig Mariakult. Samtidig forstår vi at andre konkurrerende organisasjoner jakter på henne, og det blir tydelig at hun etter hvert fremstår som en slags reinkarnert Maria Magdalena.
Hva synes jeg om boken?
Jeg elsket Da vinci koden og forsøkte meg på flere andre bøker i samme sjanger, dog med mindre entusiasme. Denne boka fenget interessen min igjen, men på en litt annen måte. Dette var ikke en heseblesende jakt med scener som skiftet hele tiden, slik Da Vinci koden var. Denne boka var i et litt mer roligere tempo, men ikke mindre spennende av den grunn! Boka er godt skrevet, og teksten flyter lett. Historien er svært fengende, og jeg tok meg selv i å bli tankefull flere ganger mens jeg leste.

Var virkelig Maria Magdalena kona til Jesus? I denne boka får vi både følge hovedrolleinnhaveren Maureen Paschal samtidig som vi underveis får lese historien til Maria Magdalena i jeg-person. Måten dette veksler på fungerer veldig fint og man blir dratt inn i en verden som kunne ha vært slik på Jesu tid.
Parallelt med nåtidens fortelling om Maureen får vi altså et innblikk i Jesu liv, der han kjemper mot misunnelse og umoral, sindig, uredd og dypt forelsket i Maria Magdalena. Jeg er ingen fan av Jesus, jeg tror heller ikke på Gud, men denne boken fascinerte meg og fenget meg! Hvorfor? Kanskje nettopp fordi man får et annet perspektiv på "etablerte sannheter" Jeg liker å høre at ikke alt er som det ser ut til, og at enhver historie har flere sider. Noen vil kanskje påstå at denne historien både er blasfemisk og spekulativ, men jeg synes dette gir et flott bilde av kvinners rolle i historien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails