onsdag 7. juli 2010

Nært, vakkert og lærerikt

Tittel: Tett inntil dagene
Forfatter: Mustafa Can
Nasjonalitet: Svensk
Oversetter: Johann Grip
Cappelen forlag, 2008
Antall sider: 270

Mustafa Can var bare 7 år da han kom til Sverige sammen med sin mor og sine 7 søsken. Faren hadde da allerede jobbet i mange år i Sverige. Familien utvandret fra Kurdistan (Tyrkia). Dette er en nær og vakker fortelling om Mustafas mor, som aldri riktig helt klarte å integreres i Sverige. Selv om hun bodde i landet i 30 år, lærte hun aldri å snakke svensk. Mustafa, derimot, kjente mest til det svenske, og etterhvert vokser avstanden mellom mor og sønn.

«Hva ser du på mor? Det går en stund før hun snur seg mot meg. Hun grubler litt før hun svarer: Ingenting, slett ingenting, min sønn.
- Mor, jeg er gått lei av at du alltid ser på noe, men at du aldri ser noe som helst. Fortell nå, hva er det du ser? Hva er det du savner? – Savner? Hun humrer nervøst. Ja, uansett hva du sier så står savnet å lese i øynene dine. Jeg vil vite hva du lengter etter».

En dag får mor Güllu beskjed om at hun har kreft, og det er ingenting mer å gjøre. På mors dødsleie stiller Mustafa spørsmålet; hvem er du, mor? Han ønsker å vite mer om hennes liv, hennes tanker og lengsler. Moren har nemlig ikke fortalt så mye om seg selv. Gjennom samtaler med mor, far og andre som kjente Güllu, får Mustafa vite mer om mors liv: hvordan hun vokste opp i svært fattige kår, at hun fødte 15 barn men mistet 7 av dem, hvordan hun alltid satte andre mennesker før seg selv, hvordan hun levde i så mange år i et fremmed land med savnet etter sine venner og sitt hjemland.

Samtidig er dette ikke bare fortellingen om Güllu. Det er en historie om innvandring og hvordan mennesker som flytter til andre kulturer opplever det. Det er historien om skillet mellom det moderne samfunnet og det primitive samfunnet, det er om avstanden mellom en mor og en sønn, og det handler om kjærlighet. Jeg synes også det er fortellingen om en liten gutt som blir dratt mellom to verdener; foreldrenes kultur og det svenske samfunnet han lever i.

Dette er en svært vakker, klok og tankevekkende bok, synes jeg! Mustafa klarer å beskrive hendelser og følelser på en så lyrisk men samtidig grundig måte at jeg sitter både med en klump i halsen, et ømt hjerte og en a-ha opplevelse i hodet. Ja, så du kan trygt si at denne boka traff både i hjertet og sinn!

KNIRK har skrevet en meget god omtale av boka HER,  og Bokstavelig talt har en flott omtale HER. Jeg anbefaler deg også å lese denne omtalen i bokklubben.

Ja, hva venter du på? Det er bare å løpe til nærmeste bokhandel eller bibliotek, for denne boka kan du ikke gå glipp av!

7 kommentarer:

  1. Tusen takk for et glimrende boktips! Dette er definitivt en bok jeg har lyst til å lese :)

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant! Den er helt nydelig.

    SvarSlett
  3. Helt enig, jeg synes også denne var nydelig!

    SvarSlett
  4. Jeg synes også bokomtalen din er flott! Selv leste jeg denne boka rett etter at den kom ut begynnelsen av 2008, og det er noe ved denne boka som jeg tror treffer de fleste som leser den. Det er en dokumentar, men likevel opplevde jeg den som flott litteratur.

    SvarSlett
  5. Etter å ha lest bokomtalen din, må jeg nok legge boka til leselista mi :-)

    SvarSlett
  6. Den har jeg også hatt lyst til å lese - virker veldig interessant.
    Forrige uke var jeg på en festival i Sverige - og Mustafa Can hadde et foredrag en av kveldene... Rakk desverre ikke å få det med meg, og det angrer jeg temmelig mye på - han virker veldig fink!

    SvarSlett
  7. Kanskje en slik bok får oss mennesker til å forstå hvordan innvandrere har det. Man klager jo alltid på at de ikke kan norsk og at de ikke jobber osv. Det er ikke alltid så lett når vi ikke vil inkludere.

    Bra anmeldelse :) Fikk lyst til å lese boka nå :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails