torsdag 19. november 2009

Håndbok for ferske forelesere

"Håndbok for ferske forelesere" heter denne boka med det søte bokomslaget. Den er skrevet av Risan, Christophersen, Enli, Eriksen og Tkachenko. Det er Universitetsforlaget som kom ut med den i år, og den er på fornøyelige 140 sider.

Håndbok for ferske forelesere er en alt-i-ett-overlevelsesguide for universitets- og høgskoleansatte som holder sine første forelesninger uten å ha fått pedagogisk opplæring. Det gjelder jo i høyeste grad meg! Jeg har jobbet i et år som høgskolelærer ved en sykepleierutdanning, strevd meg gjennom utallige timer med forberedelser av forelesninger for så å dukke opp på forelesninger som blir helt annerledes enn det jeg hadde tenkt. Noen ganger har jeg tenkt etter endt forelesning at dette fikset jeg ikke så bra som jeg burde ha gjort. Den nagende nederlagsfølelsen er ikke god, og jeg har gjort mye for å unngå den.

Kanskje kan denne boka være til hjelp? Jeg har iallefall fått høgskolebiblioteket til å bestille den for meg. Kanskje jeg kan lære litt av forfatterenes dyrekjøpte erfaringer? Dette er noe av hva boka skal inneholde i følge lovnadene fra forlaget:
- Hva innebærer rollen som foreleser?
- Hvordan forberede seg til en forelesningsrekke, og hvordan ta en time på strak arm?
- Hvordan aktivisere studentene med oppgaver og summegrupper?
- Hvilke teknikker egner seg når og hvor?
- Hvordan være en god formidler og veileder?
- Hvordan lage en god eksamensoppgave og tilpasse sensuren til nivået?

Jeg er egentlig ikke fan av håndbøker og såkalte "selvhjelpsbøker" men denne så litt spennende ut. Jeg gleder meg til å lese den.

2 kommentarer:

  1. Er spent på hva "dommen" blir :)

    SvarSlett
  2. Ja, det blir spennende å se om den lever opp til forventningene mine :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails